Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-06, 19:10   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Splenda i norske butikke hyller fra mai!

Natreen er laget av cyclamat og sakkarin + natriumscitrat som surhetsregulerende middel . I tillegg er det maltodextrin som hjelpestoff i pulveret. Det er 359 kalorier pr 100 gram (det er MYE), 89.6 g karbohydrat (tilsvarer søtmengde som 1 kg sukker). Kan ha en bitter ettersmak. Er IKKE laget av aspartame. Det er et helt annet søtsoff.

Splenda er laget av sukker, - det er sucralose, som har kommet til gjennom en kloreringsprosess. Akkurat det er det motstanderne reagerer på. Jeg mener det er noe overdrevet. De måler på en annen måte der borte i junaiten enn her:

1 tsp (0.5 gr) = 0.5 gr karb = 2 kalorier
one half cup = 12 gr karb = 48 kalorier - tilsvarer søtmengde 100 gram sukker
1 cup = 24 gm carb = 96 calories - tilsvarer søtmengde 200 gram sukker.
Splenda har ingen ettersmak jeg kjenner iallefall.

Med den lille mengden man bruker er forkjellen i karber og kalorier ikke noe å bry seg med. Søtstoff bør uansett begrenses så mye man kan. Ingen av dem er sunne !

Stevia er utvunnet av en urt, og er det av søtstoffene som er mest naturlig. Noen av Stevia produktene er fremstillet/utvunnet ved kjemisk hjelp, uten at jeg vet noe mer om det. Har ikke smakt det og kjenner ikke til det. HP vet en del mer om det vil jeg tro !






Jeg mener personlig at det er bedre enn Natreen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat