Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-06, 13:29   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: mct nok en gang..

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

En par ting til med denne olja.. Hva er forsvarlig maxinntak pr dag? Og skal olja regnes inn i det daglige energi-/ matregnskapet? Med 3 ss pr dag går jeg langt over 3000 kcal pr dag. Og da har jeg også problemer med å holde meg på 70-75% i fettinntak.

Det anbefalte inntalet er 2-4 ss pr dag. Noen bruker mer, men det er som regel i samråd med terapeut eller lege. Jeg syns ikke det er vits i å hyle nedpå mer.

Ja, den skal regnes med i energiinntaket. Kommer du over 3000 med det må du spise mindre av andre kaloririke ting. Det er ikke noe problem å ligge på 70-75 % i fettinntak og lavere kalorier. Det har jeg sjøl gjort i lange perioder (rundt 1500-1700 kalorier/75 % fett inkl. 2 ss MCT pr dag)

1 ss MCT er ca. 14-15 gram og har 142 kalorier - det skal ikke spille så mye inn på kaloriinntaket vel ? Selv med 4 ss er det bare 568 kalorier.

Du kan jo ta 2 ss tidlig på dagen og om du har nok kalorier "til gode" kan du ta 1-2 ss til om kvelden ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat