Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-06, 10:34   #21
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Et alvorlig problem: Jeg er AVHENGIG av søtstoff

Dere beskriver alle sammen veldig godt ÅRSAKEN til at det advares mot å erstatte sukker med søtstoff i startfasen av en diett. Vi leter etter alternativer til varene som gjorde oss overvektige i første omgang. Vi lager gele og baker kaker og lekre desserter - uten sukker - med "lovlige" ingredienser - og er stolte av oss selv. Og isteden for å benytte ketosen til å venne oss AV med sukkeret, - og rense kroppen slik det er meningen, - så hiver vi innpå med søtstoff i vanvittige mengder. Resultatet blir at vi inntar kanskje MER søtt enn vi gjorde før - for nå er det jo "lovlig" og uten kalorier.

Det vi glemmer er at kunstig søtsstoff er akkurat det, - KUNSTIG. Det omdiskutert og det er helt klart at det ikke er heldig for kroppen vår. Vel, det er ikke FARLIG, - ikke i SMÅ MENGDER, slik det er meningend et skal brukes. Men det er faktisk ganske farlig i store mengder. Flere flasker natreen i uka, 4-5 pakker läkerol dil dagen.... Det ER skremmende og det ER absolutt ikke heldig for kroppene våre. Det at vi får magesjau av det burde også sende et lite signal om at kroppen protesterer og ikke vil ha faenskapen.

Og vet dere hva noe av det dummeste er ? De aller fleste av de som sier de følger dietten sin, men allikevel ikke tar av...... de tar ikke av på grunn av alt søtstoffet. OK, så legger man ikke på seg, men det kan ødelegge et mulig suksessfult vekttap. Og da sliter man til ingen nytte.
På den andre siden har vi de som kan spise hva de vil av søtstoff og bøtte ned på kunstig søtet drikke - og vekta går ned. Og DA er det liksom OK ?? "Jeg tåler det jo, jeg GÅR ned ! "

NEI, DET ER IKKE OK !

Det vi gjør er å forflytte problemet. Fra å være sukker/karbojunkies til å være søtstoffjunkies. Og det siste er faktisk like ille som å være sukkerjunkies. Det er DA forskningsrapportene om skadevirkningene ved kunstig søtstoff blir sannheten. Et ellers harmløst kunstig søtstoff blir farlig fordi man inntar så altfor store doser av det. Så store doser det aldri var meningen fra produsenten at man skulle innta. Vi får symptomer som magesmerter, muskelsmerter - og hodepine - og hos noen ramler tenna ut. Og vi MÅ ha det, bare MÅ ha det. OK, i melkeraklamen spøkes det med en avhengighet, - jeg er ikke sikker på at jeg liker det i det hele tatt. Men tenk om personene i reklamen hadde bøtta inn på søtsoff, - på brus og geleer, kaker og sjokolade. Om de hadde vært 100 kg +/- . Hadde det vært like koselig/morsomt ?

Det er er STORT problem med søtstoffavhengighet. Og det er bra at noen tør å ta det opp. Det gjelder tydeligvis veldig mange.

Det blir for lett å bare si "så slutt da ". For det ER ikke så enkelt. Det er en avhengighet på samme linje som sukker, mat, alkohol, piller og stoff. Det sitter en del i hodet og en del i kroppen. Kroppen vil reagere med abstinenser, - kraftige abstinenser om søtstoffet ikke tilsettes, og det kan bli et helvete for ikke bare en selv, men for hele familien.

Så hva er det riktige å gjøre da ? Kutte ut tvert, - eller trappe ned ?
For det er ingen tvil om at man MÅ gjøre noe....

Løsningene vil være forskjellig fra person til person. Noen kan kutte tvert (der er MIN måte), mens andre må kutte ned litt om gangen fordi abstinensene rett og slett blir for store om man kutter tvert.

Hver og en må finne SIN metode. Ikke glem at det sitter i hodet også. Deter bare tull at kroppen vår trenger søtsoffet, - iallefall ikke for å overleve, det vet vi jo at den ikke gjør. Den trenger det fordi den er VENNET til det. Og det er noe helt annet. Det betyr at den kan VENNES AV med det også. men det er ikke alltid en lett jobb. Det er HODET og tenkemåten vi må gjøre noe med først tror jeg.

Dette er et alvorlig problem, og ikke bare her hos oss. Dette slites det med overralt i "slankeverdenen".

Er det noen som har hatt dette problemet og som har klart å slutte med søtstoffmisbruket ? Er det noen som kan dele erfaringer ?

HP !! jeg vet at du har sagt du ikke kan spise noe søtt fordi det starter en orgie hos deg. Hva tanker har du om dette ??