Sv: Trening av nedre magemuskler
Stå på kne med ballen litt fra deg. Legg hendene sammen håndflate mot håndflate og legg underarmene oppå ballen. Om mulig trekk albuene sammen også. Trekk inn magen. Skyv langsomt ballen fra deg. Pass på at bevegelsen kommer fra hofta. Skyv ut så langt du kan og hold. Gjør du bevegelsen riktig vil du nå tydelig kjenne stramming i nedre del av magen. Hold stillingen en stund og trekk så langsomt tilbake samtidig som du slipper magemusklene. Gjenta så mange ganger du overhodet klarer. Viktig å holde ryggen rett her. Du skal kun endre vinkelen i hofta. Verken krumme ryggen eller noe annet. Tærne skal ikke løftes fra matta. Hender og albuer bør holdes samlet for få best effekt.
Jeg har dessverre ingen illustrasjon til denne øvelsen. Jeg fant den på min Fitnessball dvd. Har lett på nett for å se om jeg fant illustrasjone eller videosnutt der.. men nei.
Det er litt kronglete i starten. Men prøv deg fram og du vil før eller siden finne riktig stilling.
Kan også anbefale situp på ball. Men har du ryggproblemer må du være 100 % sikker på at du er i riktig utgangsposisjon. Her kan prøving og feiling gjøre ryggen verre. Særdeles viktig at korsryggen hele tiden har kontakt med ballen og at du ikke bikker bakover for mye. Prøv deg fram.. men vær forsiktig.
|