Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-06, 12:47   #16
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: pcos symptomer

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Det var da enda godt å høre at det finnes leger i dette landet som faktisk har kunnskaper om pcos! De jeg har snakket med kjenner til det, men tar det ikke seriøst.

Jeg klarer å holde de verste symptomene unna med kosthold og trening, men det er jo ikke bare enkelt som dere vet! Når legen ser at jeg ikke har kraftig overvekt så ser de det som et "ikke-problem". Poenget mener jeg må være å forebygge forverring av symptomene, og det er det jeg skal jobbe med framover. Jeg har ikke målbar insulinresistens og har ikke for lite tyroksen, men jeg har nesten alle symptomene! Det er den lille ubalansen i noen av kjønnshormonene som hele livet har "krøkket" til kroppen. Derfor blir jeg nok et litt vanskelig tilfelle for legene også. De vil jo gjerne ha tall å forholde seg til. Symptomer alene blir nok litt for kjedelig. Mine eneste synlige symptom er disse cystene og en menstruasjon som gjerne holder seg unna i måneder av gangen.

Ut i fra kroppen min skulle man tro at først har man "treigt" stoffskifte, så blir man overvektig og så kommer insulinresistensen og alle andre symptom, men jeg er jo ingen lege så dette er synsing. For dette er jo "feil" vei i forhold til forskning. Da kommer jo insulinresistensen først. Jaja...

Men uansett hva som kommer først av høna og egget, så står det i all litteratur jeg har lest om emnet at diett er fellesnemneren for å bli bedre. Og den dietten som er nærmest er lavkarbo og "steinalder-kosthold". Jeg får heldigvis hjelp fra ernæringsfysiolog hos Lindbergklinikken så jeg håper å kome ut av "telle kalorier-regimet" og få et mer naturlig forhold til mat etter hvert.

ble nesten litt forstyrra her jeg nå... som å lese om meg selv dette. Jeg har heller ikke målbar insulinressistens, og er ikke overvektig nok til å være et stort problem for legene... Jeg legger lett på meg, men stoffskifte er i nedre del av normalen. men mine blodprøver (testosteron) viste for to år siden PCOS, men i sommer var de normale (da hadde jeg gått ned 5 kg) og mensen var kommet tilbake.

men jeg går på metformin til tross for ikke målbar insulinressistens da