Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-06, 10:13   #6
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Bør jeg bekymre meg?

Det kan være diabetes, men det kan også være mage-/tarmproblemer. Jeg har to sønner. Den ene like gammel som din. Han har melkeintoleranse. Noe som fører til oppblåst mage, sterk tørste og diverse problemer med matlysten. Min andre sønn på 6 år har diagnosen underfølsom tarm. Dvs at han har mistet trykketrangen. Han greier ikke å gå på do og gjøre nr 2 uten hjelp av medisiner. Når han ikke fikk medisiner fylte tarmen seg slik at han ble helt forstoppet. Dette gikk utover matlysten. I steden for å spise gikk han over til å fylle magen med alt mulig av drikke i steden. Han var i følge seg selv bare tørst hele tiden. I perioder gikk det vannvittig mye flytende inn i den gutten og det førte jo til tissing i tide og utide. Vi trodde også at han hadde diabetes, men det viste seg jo å være noe helt annet.

Begge sønnene mine hadde i perioder før diagnosene ble satt store tretthetsplager. De kunne begge to sove døgnet rundt om de fikk lov. Han eldste sovnet i timene rett som det var. Og han yngste måtte jeg stadig vekk hente i barnehagen fordi han simpelten var for sliten til å være med på turer og slikt noe.

Vær klar over at barn med en mage-tarm problematikk ofte får jernmangel. Det er fordi tarmen ikke greier å fungere normalt og derfor ikke greier å ta opp det jernet som finnes i føden. Det hjelper lite å gi slike barn jerntilskudd. Det må utredning,diagnosesetting og behandling av hovedproblemet først før man kan si at barnet er klart for kosttilskudd.

Altså.. Det kan være mange grunner til at din sønn er i ulage om dagen. Ikke se deg blidt på diabetes. Det kan være hundre andre grunner, også psykiske. Så få gutten inn til skikkelig vurdering og oppfølging.

Psykiske årsaker kan gi slike symptomer som du nevner. Du bør ta en skikkelig prat med sønnen din for å komme til bunns i om han har problemer av psykisk art. Sjel og kropp henger nøye sammen. Og i puberteten skjer så mangt som kan sette spor. Så vær årvåken og følg nøye med hva din sønn foretar seg og hvordan han oppfører seg.

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat