Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-06, 20:55   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Oppgave om barnehagens rolle (kosthold)

Wow, det skulle de jammen meg hatt her inne også. Hver gang bhg har vært på besøk på lærerhøyskolen har det vært servering av boller, brus og saft og sjokolade. :sur: (Har faktisk hatt lyst til å kontakte dem om det).

Opprinnelig lagt inn av Helene

I dette arbeidet skal du drøfte barnehagens rolle i forhold til å legge grunnlag for et godt kosthold hos barn. Du skal videre skissere hvordan du ville ha jobbet i barnehagen for å bidra til et sunt kosthold hos barna. Gjennom arbeidet må det også komme frem hva som er de største helsemessige problemene med kostholdet i Norge og resten av den vestlige verden.

Bhg har jo en stor sosialiseringsrolle, men i hvor stor grad vil jo variere fra bhg til bhg, alt etter hvordan matrutinene er. Noen har medbrakt mat og andre ikke.

Først og fremst har barnehagen et stort ansvar angående den sosiale biten angående mat. At de kan lære barna at man kan kose seg med sunn mat. De kan godt ha pizza eller annen mat til bursdagsfeiringer istedet for kake og saft. Og de kan lage sukkerfrie grove vafler og bake grove rundstykker istedet for boller. Barna synes det er like stas å være med å bake rundstykker som bller. og koser seg like mye med nybakte/selvbakte rundstykker med smør og fårepølse som de ville gjort med boller. (Andre biter av det sosiale er jo selvsagt bordskikk, det at barna må sitte i ro når de spiser osv...)

Når foreldre sender med barna mat, så kan de legge ned forbud mot boller, saft, loff og nugatti ol andre usunne ting som frister de andre barna. Og sende ut oppfordring om at de bruker grovt brød med pålegg som ikke er søtt. (fårepølse, leverpostei osv). Bhg kan også leie inn en med peiling til å holde foredrag for de ansatte og foreldrene.

Ellers så er det jo flott når bhg har servering av frukt. I vår bhg har de et fruktmåltid på ettermiddagen der de også har knaskegullerøtter innimellom. Også har jeg hørt om bhg som har fat med oppkuttede grønnsaker stående fremme hele dagen så barna kan gå å forsyne seg når de vil (blir vant med ulike gr.saker).

I vår bhg serverer de varm mat 1g i uken (fredagen), og da har det vært mye kosemat som spagetti, pizza og pølser osv. SÅ da har vi spurt om de ikke kan prøve å lage litt mat med grønnsaker til slik at ungene blir eksponert for det i den sosiale settingen som er i bhg, for da prøver de lettere ut nye ting når de ser de andre spiser det.

Barn lærer best av andre barn, og de ser også på hva de voksne spiser og lager til i bhg. De voksne kan ikke gå rundt og spise snop på jobb feks. Og det er veldig positivt at det lages sunn mat i bhg.

Det var det jeg kom på i farten, håper det kan være til hjelp.

Du kan jo også greie ut om svingende blodsukker, med dertilhørende svingende humør hos ungene, overvekt og dertilhørende insulinressistens og diabetes.

Du kan jo begynne på mikronivå med å beskrive litt om matens virkning i kroppen, for så å gå videre til makronivå og barnehagens sosialiseringsansvar for å skape gode holdninger med langsiktig helsegevinst, for så å fortsette på mesonivå med det politiske ansvaret, og globale helsemessige utfordringer. (Disse nivåene finner du veldig godt beskrevet i Vigdis Bunkholdt sin "utviklingpsykologi", teorien er laget av Bronfenbrenner og heter utviklingsøkologisk perspektiv.)

Lykke til!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 28-04-06 kl 21:08.
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat