Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-04, 13:53   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Red face

Yin og Yang kost

Yin og Yang basert kost har jeg alltid visst om og forsøkt fulgt (i tillegg til alle de andre diettene jeg følger..sukk). Her er litt om Yin og Yang



Alle matvarer kan inndeles etter hvor yin eller yang de er. Yang virker sammentrekkende og yin utvidende.



Yang matvarer er for eksempel: kjøtt, fisk, egg, salt, harde oster, hvitløk, løk, gulrøtter, kålrot, hasselnøtt, geitost, timian, reddik, persille, linser, bønner, bokhvete, havre, rug, hirse.



Yin matvarer er for eksempel: sukker, alkohol, kaffe, tomat, agurk, appelsin, banan, sitron, bygg, asparges, rødbeter, blomkål, grønne bønner, erter, fiken, pære, fersken, melon, jordbær, fløte.

Hvilke matvarer som er yin og hvilke som er yang ser jeg at det står litt ulikt om i de forskjellige kildene...men, men.


Man skal spise en balansert blanding av utvidende og sammentrekkende kost for å unngå sykdom, som bare er en ubalanse i kroppen. Sykdommer kan visstnok leges ved å spise mer yin hvis man er for yang og vise versa.



Er Yin mavarer bare stort sett høyglykemiske, er i hvert fall min tanke. Det virker som mange av yin matvarene er de som vi her i vesten spiser så mye av og blir så syke av. I hvert fall sukker, alkohol, kaffe, brus. Og at Yang matvarene er de vi bør spise mer av, de fleste av oss. Ja, ja – i hvert fall jeg…


Se også :www.womenfitness.net/macrobiotic_diet.htm

Ha en oppbyggende dag!

marianne

Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat