Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-06, 17:06   #7
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Hvor mye proteiner som er for mye strides de lærde om. Jeg har fått like mange svar som antall personer jeg har spurt (og det er folk som bør ha greie på det).

Den gjengse oppfatning ser ut til å være 1 til 1,5 gang din kroppsvekt i gram i proteiner pr dag om du er i "normal" aktivitet. Trener du hardt og bruker musklene hardt flere ganger i uka trenger du mer, og dess mer og hardere du trener dess mer proteiner trenger du.

Jeg trener pilates - 3-4 ganger pr uke og har fått høre at jeg bør ligge mellom 90 og 100 gram pr dag. Det passer med hva ernæringsfysiologen "min" har fortalt meg. Hadde jeg trent med vekter ville jeg ha økt på med 30-40 gram etter hver treningsøkt. Kroppen klarer allikevel ikke å nyttegjøre seg mer enn 30 gram pr time, så å hive innpå med mer protein er ikke nødvendig.

Så slik jeg har lært og forstått er det slik at om du ikke trener - dvs. sitter pår rompa hele dagen, så har ikke kroppen bruk for alle proteinene om du spiser mer enn 1 - 1,5 gram pr kroppsvekt pr dag - og de kroppen ikke har bruk for, og som allikeel omdannes til glucose, - de lagres - og omdannes til fett...