Hei Kristian, hvis du ser ovenfor så mener jeg også at alle kan dekke kosten selv, og jeg kan være enig med deg at motivasjon må være tilstede uansett. Jeg har prøvd pulverkurene tidliger og vært 110% motivert til å gjennomføre dem, men har da selvfølgelig ikke lagt om kosten etterpå, noe som kun resulterte i at vekta i løpet av et år og to var høyere enn der jeg startet sist.
Hvis du ser på hva aksjonen går ut på, så er det ikke som avisene fremstiller det at jeg krever alt gratis, men at alle i hele landet skal ha samme mulighet til en eller annen form for behandling når de er kommet så langt at det er samfunnet som til slutt på betale hele gilde uansett.
Når egentlig ressurssterke mennesker havner på trygd pga en "sykdom" som fedme i ung alder (regner meg selv fremdeles som ung) så er det felleskapet som har hele kostnaden, å hjelpe folk enten med slankefarmer, operasjoner eller andre løsninger som gir resultater koster mindre enn ett års trygdeutbetaling til samme person, så man trenger ikke være økonom for å se hva som er samfunnsøkonomisk, men det hjelper enda mindre å være politiker ser det ut til.
Jeg selv er så heldig at jeg kan betale et slikt opphold selv, ta fri fra kontoret i 5 uker og allikevel ha bedriften når jeg kommer hjem. Dette er det et fåtall som kan, og vi kan alle sette oss på vår høye hest og si at dette ikke er vårt problem, men det er jeg stygt redd for at det blir ganske fort, da utviklingen kun går mot en feitere befolkning.
I mitt brev til statsministeren understreket jeg at forebygging er det aller viktigste, og det kan vi gjøre gjennom skoleverket, det er en del skoler med på et prøveprosjekt nå, der de har gymnastikk hver dag bl.a. noe jeg har sterk tro på nytter. Vi må også vekke foreldrene, slik at det skal være en høy terskel for å skrive melding om fritak, og også et opplegg for reaksjon hvis noen har vært fritatt for mye, gjerne gjennom innkalling til helsesøster eller skolelege.
Håper dette svaret utfyller littegrann, men hvis det er mer du ønsker utdypet er det bare å skrive.
|