Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-06, 09:33   #12
Boxie
Medlem

Medlem siden: Apr 2006
Alder: 54
Boxie er ny på veien

Sv: Ketose på proteinrik mat- gunstig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det er tvilsomt at koffein virker inn på ketosen. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under f.eks. Atkins induksjon inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis man har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG man følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

Hei Nille! Jeg lurer på dette med koffein, som så mange andre ser det ut som, det er stadig spørsmål om det. Hva menes med at man spiser 50 g glucose etterfulgt av en dose koffein? Er det kaffe som har 50 g karb?

Forøvrig så vil jeg skryte av forumet som er en kunnskapsbank av de sjeldne vedr lavkarbo!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat