Sv: Oppgave om barnehagens rolle (kosthold)
Her et innspill fra meg.. Tror det er viktig å jobbe med holdninger både blant ansatte, foreldre og barn. De linjer som barna uttrykker kostmessig i barnehagen smitter over på andre. Jeg ser det så tydelig på mine egne barn. Alle mine barn har elsket fisk og grønnsaker. Og har før de begynte i storbarnehage så si vært altetende. Men med en gang de startet i storbarnehage kom ordet æsj til uttrykk ved middagsbordet hjemme. Plutselig, over natta liksom, ble fisk æsj og grønnsaker æsj og krem æsj... og når jeg spurte hvorfor så har alle svart at det er fordi Mats ikke liker fisk, eller fordi Janne har sagt at grønnsaker er ekkelt.. Altså.. de holdningene andre barn har til mat smitter over på mine unger. Der tror jeg barnehagen har en lang vei å gå.. Barn bør læres opp til å smake på alt og til å holde sine meninger om mat for seg selv. Når først en unge sier JEG LIKER IKKE.. blir det fort til et unisont hylekor rundt bordet av unger som mener akkurat det samme og det til tross for at de egentlig liker det.
|