Sv: Jeg er så deppa
Opprinnelig lagt inn av Jan
Vet dere at dere nedregulerer produksjonen av T3 ved å spise så lite karbohydrater? .
Det er ikke helt riktig nei. Mulig det kan virke slik på noen. Men på langt nær alle. Jeg har spist lite karbohydrater mer eller mindre siden 1982. Absolutt og helt strikt - uten oppkarbing - siden 2003. Og de tre-fire siste årene har blodprøvene mine vist så flotte verdier på bl.a. T3 at legen mente jeg ikke trengte stoffskifte medisinen min lenger (har hatt hypotyreose sien 1978)....
Så jeg beklager - men at T3 blir nedregulert av lavkarbo er nok en myte. Basert på lite kunnskap om hva en lavkarbo livsstil betyr. Det kan som sagt kanskje ha den effekten på noen. Men så er det ikke meningen at man skal leve på 20 karber resten av livet heller. Her er det snakk om kortere perioder. De fleste som begynner på lavkarbo - med lavt nivå - for å ta av, - vil klare å vedlikeholde ved å ligge mellom 45-100 karber pr dag (noen mindre - noen mer). Da er det ikke noen fare.
For mange er derimot oppkarbing ikke så lurt. Veldig mange opplever at de har motsatt effekt. Dvs. at de legger på seg og bruker 2-3 uker på å bli kvitt vekten igjen. I en vektnedgangsfase er jo det helt bortkasta. Det er to skritt frem og tre tilbake det. Det har vi utallige eksempler på her inne. Kanskje derfor det er så få som praktiserer det her ?
Men det også virker for noen - og ikke for andre. Det som er cluet her er at hver og en må finne sin måte, - ut fra hva ens kropp tåler og trives med.