Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-06, 23:18   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Svar til Sjokomons ang Ketolysekuren

Og så skal jeg prøve å svare:

Sitat:

Synes det er litt lite info utveksling inne her på forumet til Ketolysekuren, jeg er ganske nyskjerig på hovrdan det går med andre der ute som er på kuren...!Så har dere noe å dele så må dere gjøre det, så kan vi lære av hverandre

Det er masse info her ! Du har bare ikke funnet den enda. Folk utveksler erfaringer hele tiden. Og Torkil er inne og svarer ved mer eller mindre jevne mellomrom.

Sitat:

Er jo usikker på det meste når man er både ny på kur og på forumet her, så jeg håper å få til å dytte i gang noe info diskusjon her

!

Ja, om du vil diskutere så er det bare å sette igang.

Sitat:

Jeg er ganske lav bare 150cm og lurer på om jeg spiser for mye i forhold til å nå idialvekten min... Noen som kan gi litt innputt på det? For jeg tenker at det som er en posjon i boka til Torkil P. Andersen kan jo vere beregnet på mennesker med en større idealvekt? Og er derfor for mye for meg til at jeg går ned på det selv om jeg er i ketose?

Det er litt vanskelig å si hva som er DIN idealvekt. Men når du er 1,50 høy, men et sted mellom 45 og 56 kg burde være normalt. Vet ikke jvs du veier nå så det er litt vanskelig å si hvor mye du bør spise. Men når du går på Ketolysekuren skal du ikke telle kalorier eller mengde, du skal telle karbohydrater. Og da gir mengden mat seg selv. Det er begrenset hva og hvor mye du kan spise og ligge på 15 karber. Derfor er det viktig å veie og måle i begynnelsen, slik at du lærer deg hvor mye av hva det er i maten og hvordan du kan sette sammen måltider - og ligge på 15-20 karber pr dag.

Sitat:

oxo lurer jeg på om
noen flere føler sult på denne kuren? Man skal jo egentlig ikke det vel? Jeg er et matvrak og lurer på hvordan jeg skal bli kvitt denne sultfølelsen.

Om du spiser riktig etter boka og er i ketose skal du ikke ha sultfølelse. Sultfølelsen er som regel ustabilt blodsukker/insulin nivå. Har du det er det kanskje noe kunstig søtstoff eller koffein som gjør at du kjenner det slik.

Sitat:

OXO luere jeg på dette med kofein!???... Er det noen som kan forklare meg hvorfor noen ikke kan dikke dette, mens andre kan... Er det kabo i kaffen? jeg har nemelig lest at det er 0,5g karb i 100g kaffe... er dette da i tørr vare eller ?

Antall karber i kaffe er så lite at det ikke har noe å bety. Det er koffeinen som kan spille kroppen et puss. Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterk insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper. Noen får altså ustabilt blodsukker av kaffe og det kan gi sultfølelse.

Sitat:

Lurer oxo på om det kan vere farlig med en en kjempe sprekk når det gjelder å spise for mye fett? Jeg har nemelig fått så utrolig sug på fett, altså meierismør og Cocosa! Jeg trur jeg klarte å stappe i meg nermere 200g blanding av meirismør og Cocosa i sta, bare gaflet i meg er det flere som opplever dette? Oxo er man bare sånn passe mett etterpå!!! Er det noe spesielt galt med meg kansje? hehe...

Direkte farlig er det nok ikke, men det er hverken normalt, sunt eller særlig lurt med tanke på fordøyelsen din. 200 gram blanding av fett og meierismør er det - unnskyld språket - idioti å spise. Og spiser du mer fett enn kroppen takler må det jo lagres et sted...... Ikke lurt nei ! Slike "sprekker" bør du absolutt slutte med - iallefall om du har tenkt å gå ned i vekt, - og det er IKKE å følge ketolysekuren til punt og prikke som du sier du gjør. Trodde du tulla jeg