Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
Personlig trenger jeg ikke spesiell hjelp eller inspirasjon til det møtet jeg skal på, men det kan da altså se ut som dette er et tema som flere er engasjert i. DERFOR startet jeg denne tråden Kristian. Men sånn som du graver og spør og lurer og syns - så lurer jeg på om jeg bare skal slette den igjen.....
Her hvor jeg bor er det mange barnehager som har innført forbud mot at barna har med seg yoghurt i barnehagen pga. det store sukkerinnholdet i yoghurtene. Det er helt sikkert vel ment fra foreldrenes siden når de tar med "Go'morgen yoghurt" til barna sine eller disse "Litago' yoghurtene", men her har i hvert fall tannpleierene vært på besøk hos barnehagene og informert om det ekstremt høye sukkerinnholdet i disse yoghurtene - og det fører mest sannsynlig til et forbud.
Jeg syns jo kanskje heller at man skulle informere om alternativene, men skjønner at veien kan være lang å gå....
Fedonisten
Så yoghurten har fått skylden for barnas dårlige tenner Hva med saft og kjeks, det er jo ti ganger verre til og med jus er verre for tennene. Hvorfor starter de ikke med forbud mot loff med sirup på eller annet søtpålegg
Når journalistene legger frem sukkerbitene er dette det totale sukkerinnholde i yoghurt de viser. da er altså det naturlige melkesukkeret med og ikke bare tilsatt sukker.
Litagoyoghurtene inneholder faktisk mindre sukker enn vanlig yoghurt. Jeg skal ikke påstå at yoghurt er sunt men det er bedre enn mye annet som blir servert ungene.
|