Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-04, 09:13   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk
Post

Kosthold og barns vekst

Det er en utmerket tråd som diskuterer mat i barnehagen som jeg følger her, men jeg har to barn i småskolen, og kunne tenke meg å høre synspunkter og gjerne forskning på temaet barn og mat - jeg tenker spesielt på hvordan kostholdet påvirker veksten. Jeg synes jeg ser at de barna i nabolaget som har dårligst kosthold vokser minst. Er det tilfeldig eller er jeg inne på noe der. Da har jeg tatt i betrakning genene til disse barna, off course.

Også tema kosthold når onga kommer i tenårene synes jeg er kjempeinteressant - hvordan det påvirker hormoner og kviser og vekst m.m.

En ting er å putte i onga sunne ting hjemme, men det er jammen ikke lett på skolen. På vår skole har vi flere hyperallergikere, slik at guttene mine kan ikke ha med seg masse matvarer på skolen. Og typisk er det de sunne matvarene de nektes å ha med. (Stakkars de allergiske barna, altså - ingen bitterhet i den retningen fra meg!) De kan ikke ha med fisk (makrell-i-tomat, tunfisk, sild!), nøtter (peanøttsmør!), egg (egg! asså) og appelsin, kiwi, gulrot!, og mer husker jeg ikke nå. Hva står det igjen å få på den stusslige brødskiva for de stakkars små da? Jo - kjøttpålegg. Syltetøy vil jeg jo ikke gi dem, og jeg gir dem ikke så mye melkeprodukter i form av smøreost. Det var denne påståtte laktoseintoleransen. I hvert fall får de noe eksem etter perioder med inntak av mye melkeprodukter. De synes salami er veldig godt (æsj! svinefett) og liker alle andre typer kjøttpålegg - men jeg synes det blir veldig ensformig. Jeg har tenkt på å gi med matpakker som inneholder andre ting enn brødskiver, men dette blir litt "flaut" og annerledes for han eldste. Jeg har laget smørbrød ut av brødskiven med kjøttpålegg, da jeg har brukt kalkunskinke oppå salatblad, og puttet på majones og sennep, agurk og tomat, alfalfa-spirer + div. Fikk litt kritikk for at det ble litt vått og klissete, men det falt jo i smak, da!

Tips til matpakkene til de små, tas i mot med takk! Jeg pleier å være ekstremt kreativ på alle måter, men når nøttene og fisken og eggene og gulrøttene må bli igjen hjemme, liksom... !

Men, husk det med barn og vekst. Henvisning til sider om forskning på dette hadde vært kjempe-interessant.

Nå skal jeg ta meg litt frokost med nøtter og egg og fisk...tra...la...la! marianne

Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat