Sv: Kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
Det går som regel bra, men en vakker dag går det ikke bra. Jeg vil på det sterkeste fraråde folk å spise mat som ikke har vært oppbevart riktig. Grunnen til det er at jeg både har sett virkningen av slik oppbevaring gjennom mikroskopet og også selv følt det på kroppen. Matforgiftning er ikke noe man skal kimse av. Det er utrolig hvor fort en bakterie kan formere seg i romtemperatur og det er ikke bakterien man blir syk av, men de giftstoffene de produserer mens de forvandler maten din til dritt.. Ja, for det er faktisk det som skjer.. Bakteriene blir mange, maten din spiser de og i maten din driter de. For å si det brutalt.. og matforgiftning gjør ekstremt VONDT og kan i verste fall ta livet av deg. Det kommer ann på hvilke type bakterier som befinner seg i maten.. Men vet du hvilke bakterier det er du spiser?
Så tenk sånn neste gang du har lyst til å gomle på gammel mat som har stått på benken noen timer, at i denne maten er det bokstavelig talt møkk.. ! Fremdeles lyst på gammal benkemat.. ? Ja vel.. så se fram til timer og døgn med sterke magesmerter, oppkast, diare, total utmattelse og høy feber..
Så mitt råd er å få maten fortest mulig over i egnet emballasje ( med lokk sånn at nye bakterier ikke kommer til) og rett inn i kjøleskap selv om det fremdeles damper av maten.
Det er nok med 1 stk e-colie-bakterie i maten..Dersom du lar maten stå på benken i 1 time har du allerede fått noen hundre ut av denne ene.. 30 min senere er antallet oppe i noen tusen.. 2 timer senere er det rett og slett livsfarlig å spise maten.. Vil du ta den risken? Jeg gjør det i allefall ikke en gang til.. Jeg har lært..!
|