Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-06, 15:54   #18
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?

Jeg må medgi at jeg ble forundret og forvirret over det du skriver, Fjonken. For jeg har faktisk lært at å sette varm mat i kjøleskapet skaper de mest gunstige betingelsene for bakterievekst...

Det vil jo i tillegg gjøre temperaturen i kjøleskapet ugunstig høy. Jeg har et ganske nytt kjøleskap, men det har ihvertfall ikke den funksjonen du beskriver.

Jeg har bestandig latt mat avkjøle seg ute - og aldri fått problemer pga det. Noen timer tror jeg ikke utgjør noen risiko. Når det blir glemt ute over natten ville jeg ha kastet det. Ihvertfall varmet det grundig opp igjen. Eventuelle e-coli-bakterier er jo allerede tatt livet av ved første steking/koking. Samme med salmonella. Andre bakterier finnes jo, men så vidt jeg vet er den "beste" måten å få dem til å formere seg på, å holde maten halvvarm over lengre tid (slik det skjer på storkjøkkener/restauranter innimellom). Eller fordi det er så store mengder mat at nedkjølingen går for langsomt. Nedkjøling i romtemperatur går ellers raskt nok ved "vanlige" mengder mat. Er man i tvil kan man dele opp i mindre porsjoner og la dem avkjøle seg slik før man setter dem i kjøleskapet. Lokk eller ikke lokk spiller ingen rolle for bakteriene, men lokk kan forsinke nedkjølingen - jeg tar derfor alltid lokket AV når jeg setter mat til avkjøling...

Men for mofes del er spist spist, og jeg ser ingen grunn til å skremme med å si at det er livsfarlig når det ser ut til å ha gått veldig bra...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat