Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
Enhver får bruke den metoden de selv ønsker for å kjøle av og oppbevare maten. Men i proffesjonelle matmiljøer som restauranter og storkjøkken blir maten kjørt direkte inn på kjøla etter tilberedning. Tidligere var det vanlig å avdampe maten i romtemperatur for deretter å kjøre den på kjøla. Det gikk man bort fra etter en rekke matforgiftningsskandaler på 70 og 80 tallet. Og ja, maten er bakteriefri etter tillagning, vel og merke dersom maten er riktig tillagt. Men står maten utildekket for nedkjøling i etterkant kommer nye bakterier til via lufta. Derfor anbefales det at maten dekkets til umiddelbart etter tilberedning.
Da gjerne med lokk som slipper dampen ut. JEg har i alle år brukt denne metoden og har aldri hatt problemer med oppvarming av kjøleskapet. Men så sørger jeg også for å kjøre tempen ned før jeg setter inn varme ting.
Ja, jeg brukte sterke virkemidler og det med hensikt og det virket. Det viser denne debatten. Jeg skal imidlertid i framtida være mer forsiktig med ordbruken for å skåne de med sart mage.
|