Sv: Stekt kjøttdeig som har stått ute = må kastes?
Jeg bare tenkte.. Maten min stod ute i 20 timer.
Kan vi konkludere med at enten så var det ikke noen bakterier i maten min og at det var derfor jeg ikke ble sjuk og falt død om, eller så var det x antall bakterier i maten min, og jeg har et flott rustet immunforsvar, og at det var derfor jeg ikke ble dødssjuk?
Bakterier er jo "overalt"? Og en ting er når man overfører det til maten etter at den er tilberedt (f.eks etter at man har først har tatt i en sur klut og så satt fingrene i ferdig tilberedt mat).
Men i dette tilfellet - kjøttdeig stekt godt for så å bli kokt, for så å bli lempet i en kjele sammen med spaghetti - hvor mange, og ikke minst potensielt farlige bakterier havnet oppi kjelen?
Bakterier formerer seg. Hvor mange skal det bli før det blir betegnet som giftig? (Som du presiserer Fjonken.) Og vil det ikke være forskjell på type bakterier i forhold til "giftigheten"?
Jeg spør fordi jeg selv har spist kjøtt i Mexico (en bit), som smakte rart. Og (sorry språkbruk folkens) da jeg straks etterpå luktet på det, luktet det.. avføring. Og det var jo ikke det det var selvfølgelig, men oppbevaring av kjøtt i Mexico er et kapittel for seg. Samt varmere forhold osv. Iallfall, jeg fikk riktignok magesjau, men jeg ble ikke dødssjuk. Og her var det jo snakk om sterkt bedervet kjøtt.
Sitat:
Sier seg sjøl at jo lengre tid maten står jo større er sjangsene for at det blir giftig.