Sv: Ketostix
Opprinnelig lagt inn av Nille
Skjønner ikke helt hva du mener med "sikkert resultat på stixen". Det finnes ikke noe som heter sikkert resultat. Stix forteller som sagt bare om du har ketoner i urinen. Hvor de kommer fra vet den ikke. Og hvor lang tid det tar før utslag kommer an på hvor mye du drikker, spiser, trener, - ja det kommer an på en masse utenforliggende faktorer. Det er derfor jeg er i mot bruk av stix. Fordi de bl.a. gir falske forhåpninger.... Stix er kun en indikator på ketoner, ikke noe annet !
Spiser du et fettrisk måltid bør det allikevel vise innen en time etterpå ville jeg tro. Men det betyr jo ikke noe som helst om du har utslag da. Da er det fettet du har spist som gir utslaget og ikke noe annet. Du behøver jo ikke stix for å fortelle deg at du har spist fettrikt !
Det jeg ville fram til var muligheten for å få et resultat på stiksen som ikke er påvirket av det siste inntatte måltidet. Nettopp fordi jeg vet at fett fra maten påvirker resultatet. Jeg vet jo at stiksen bare er en indikator, men jeg ønsker å få indikert hvorvidt jeg forbrenner ketoner fra kroppsfettet heller enn om jeg forbrenner ketoner fra maten. Jeg veit jo om jeg har spist fettrikt så det trenger jeg jo ikke stiksen på å påvise.
Forstår du hva jeg mener nå? Kort sagt vil jeg gjerne teste om kroppen min forbrenner ketoner upåvirket av matinntak. Men siden man anbefales å teste om kvelden og ikke om morgenen er det derfor nødvendig å vite når siste måltids ketoner er ute av kroppen. Det er dette jeg mener med riktig resultat.
|