Sv: Pro-Phase... er det noen vits?
Man kan syns hva man vil om stivelse stoppere (og andre stoppere), og som sagt må folk spise hva de vel og bruke pengene sine på hva de vil.
MEN
nå er det altså slik at her på DETTE forumet anbefaler vi ikke piller og pulver. Vi anbefaler et lavkarbo kosthold bestående av mat - evt. med tillegg av vitamin og mineral tilskudd. Også protein tilskudd for de som trener såpass at de trenger det. Men altså aller helst så naturlig mat som mulig med så lite bruk av kunstige tilsetninger, pulver eller piller som mulig.
Om man velger å leve et såkalt "kvasi-lavkarbo" kosthold må en så klart bare gjøre det. Men om man hiver innpå en pille eller to for å kunne ta en porsjon med høykarbo/høy stivelse/høy GI/GL mat, så bør man vel kanskje vurdre om lavkarbo kosthold i det hele tatt er noe å satse på ? Da der det kanskje bedre å satse på en annen type kosthold man kan klare å leve med uten piller og pulver ?
Vet ikke helt hva som menes med strickt lavkarbo. Om man finner balansen og det som passer ens kropp skal man hverken bli for tynn eller for tjukk. Det er jo det som er cluet med lavkarbo da. Å lære å kjenne sin egen kropp, hva den tåler/ikke tåler, - hva som skal til for at den skal trives og fungere optimalt. De fleste som har lavkarbo som livsstil, kanskje etter en slankeperiode, - eller de som har lagt om kostholdet fordi kroppen trives bedre med denne typen mat, har funnet SIN måte. Noen spiser matvarer en annen ikke tåler eller kan spise. Noen ligger høyere i karber enn andre. Blir man for tynn eller tykk på en slik kost har man ikke lykkes i å finne den rette balansen og bør (som flere gjør) se om et annet kosthold er bedre for ens kropp. Det kan like gjerne være Grete Roede som Skaldeman - eller en blanding. Og jeg syns iallefall det er trist om man ikke klarer å finne en måte å gjøre dette på uten hjelp av piller og pulver.
Vi snakker alså ikke bare om slankekurer her, men om en total kostholdsendring/omlegging ! De av medlemmene vår som sliter seriøst med vekttapet sitt - på grunn av forskjellige sykdomstilstander, psykiske årsaker eller annet, HAR prøvd det meste av piller, blockere og det som finnes og kan foreskrives av lege - eller bestilles på mer eller mindre lugubre nettsider - uten at det har hjulpet. Det et derfor de er her !
Jeg har ganske så lang fartstid innen lavkarbomiljø (både i USA/Canada og her), og har sett blockere av flere typer komme og gå. Felles for de fleste som begynner med slike "tilskudd" er at de noen tusenlapper senere finner ut at det ikke har hjulpet etter forventningene eller gitt noen fordeler kostholdet ikke allerede gir.
Så kall meg gjerne negativ, - om det er negativt å anbefale et naturlig kosthold fremfor piller og pulver, så "be my guest" ! Jeg får nok sove i natt også !