Sv: hva gjør jeg?
Nå skal jeg ikke komme med feilfakta, men med et godt råd fordi jeg selv har vært i vanskelige møter med sjefer som ikke ville meg noe vel. Det som er viktig ved slike møter er å kjenne sin motstander. Så jeg gjorde det til vane å legge merke til argumenteringen til sjefen og jeg skrev også opp alle svake sider, både hans og mine egne, i for kant av møter.
Videre gjorde jeg hjemleksa mi og skaffe meg så mange konkrete eksempler som mulig. Eksempler som talte til min fordel. Gjerne angitt med eksakt dato og tidspunkt og evt vitner. Videre psyket jeg meg opp og trente veldig på å være saklig og på det å snakke sak og ikke person. Det siste er uhorvelig vanskelig fordi det fordrer at man legger alle følelser til side. I et møte hvor man gjerne blir provosert er det vanskelig å holde sinnet i sjakk og kroppspråket nøytralt. Det er vanskelig å holde maska og holde stemmeleie på normalt nivå, og det er vanskelig å holde fokus på saken. Man blir lett avsporet, men dersom du tenker nøye igjennom alle mulige ting som kan komme opp på møtet og forbereder deg mentalt på å "kjempe" din sak vil du vinne masse på det. Klarer du å heve deg over en provokasjon og holde deg strikt til fakta vil du slå din sjef ned i støvlene. Hans mål vil sannsynligvis være å gjøre deg så liten og sårbar som mulig. Dersom han ikke greier det vil hans strategi gå i dass og du vinner. Så går du inn og ikke minst ut av det møtet med rett rygg og ren samvittighet så vinner du. Har du vist deg sårbar tidligere vil sjefen din bli tatt på senga dersom du totalt endrer stil og opptrer med selvsikkerhet og rene fakta. Lar du deg imidlertid provosere, eller synker ned på hans nivå med munnhugging o.l. vil du fange deg selv i følelser som igen vil provosere enda mer. Så vær så nøytral som mulig og så sakelig som mulig og la deg verken avlede eller provoseres. Hold beinhardt på ditt.
|