Sv: Får i meg for lite fett.
Hei
Her er det mye å ta fatt på. Jeg har BI-eksamenfra i dag kl 15 til mandag kl 15, deretter skal jeg til Madrid , så her blir det "skudd fra hoften".
Kolesterolnivået er arvelig og alle har sin personlige verdi som kan gå litt opp og ned avhengig av livsstil.
95% av Kolesterol dannes i leveren, resten kommer med maten. Kolesterol benyttes med gallen til å oppta fett slik det kal transporteres i blodet. Så jo mer fett du spiser og jo hardere det fett er jo mer kolesterol må leveren danne for å oppta kostens fett. Derfor spis lite fett og olje fremfor melange ( som er helt forferdelig fettstoff!)
Du er blott litt overvektig, og bør neppe slanke deg men benytte fedon-kost e.l. for et sunt kosthold. Ut over omega 3 tror jeg IKKE du trenger så mye annet fett-tilskudd.
Få fettet fra maten, det er mye MYE sunnere, smaker bedre og er mye billigere.
Avokado med reker.
Laks og annen fet fisk
egg
dressing (olje-eddik)
Nøtter.
Grovt brød med ymse frø og olje.
Husk på høyt inntak av sukker og stivelse forverrer blodfettene. " det er sukker som gjør kolesterol farlig" ikke kolesterol og fett i seg selv.
Spis masse grønnsaker av alle slag og frukt bortsett fra banan.
Det hadde vært interessant å vite din Totalkolesterol, HdL-kolesterol (det gode) LDL-kolesterol ( det dårlige) og Triglycerider. (vanlig fett) da hadde det vært svært mye lettere å gi råd. Veldig viktig er det også å vite om det er mye slag og infarkter i fasmilien eller om alle blir 100 år.
Kanskje du spiser tilstrekkelig fett og de som gir råd antar at du er i gang med en kostindusert ketose-kur hvor man må ha mye fett.
Dessverre ble dette veldig kort. Jeg skal se om jeg finner tråden når jeg er tilbake.
Lykke til
Torkil
|