Tråd: Vafler
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-06, 18:47   #37
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Vafler

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Kan vi få den oppdaterte versjonen?
Fikk lyst på vafler nå



Klart du skal få den... her er den;

9 stk egg
150-170 gr smelta meierismør (jeg bruker 170 gr smør)
1 beger Cottage Cheese
75 gr mel (jeg bruker bokhvete- eller havremel)
2-3 dl rømme eller fløte (fløte passer best når du lager pannekaker av røra)
1 ts salt

Selv bruker jeg enten bokhvetemel (fås på helsekost), men har de det ikke der du handler, så kan du jo evt. bruke havremel... det har minst karber av alle de mer eller mindre tradisjonelle kornsortene... får du heller ikke tak i det, ja så gå for sammalt mel, helst grovt. Husk, du bruker ikke store mengder med mel her, så det blir sånn omtrentlig 1 gr karbo pr. hjerte, eller 6 gr karbo pr. rute.

Tåler du gluten kan du evt bruke glutenmel istedet også, det inneholder lite karbo. Rent glutenmel inneholder bare 20 gr. karbohydrater pr. 100 gr, og ca. 75 gr proteiner. Da kan du evt også kutte ut Cottage Cheese'n om du vil, da proteinmengden er ivaretatt allerede. Selv gjør jeg det ikke, da jeg overhode ikke kjenner antydning til CC smak av vaflene...

Ha alt i en bolle, og kjør det sammen med en stavmikser. La det svelle i ca 15 minutter. Deretter er det fritt fram å nye gode, velduftende rømmevafler.. etter at du har stekt dem (ikke sant, morroklumpen Fjonklen???)

Vil du ha den søtere, kan du skrape ut innholdet i 1-2 vaniljestenger som du tilsetter røra før du kjører den sammen med en stavmikser.


Sist redigert av Ziggy : 10-06-06 kl 20:02.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat