Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-06, 09:16   #1
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Om viktigheten av mye fiber, for å forebygge kreft

Det var en diskusjon tidligere, hvor det ble hevdet viktigheten av mye kostfiber (Eyton-filosofi?), og jeg syntes det ringte noen bjeller, om en studie, som tilsa at lite/mye fiber ikke påvirket faren for (tykktarms)kreft.

Og riktig, i "Bedre uten brød" henvises det til The Nurses health study, som konkluderte med at de ikke fantes noe som knyttet høyere fiberinntak til risikoen for kreft i tykktarm el endetarm.
(Likeledes viser boken til en australsk studie, som indikerer det samme.)

Mener at jeg tidligere har lest om denne studien som omfattet over 88000 sykepleiere i 16 år.
Poenget mitt er, at det ikke er entydig opplest og vedtatt, at fiber forebygger tykktarmskreft. Regner med at man ved søk i pubmed får fram mere info om denne studien.

La det nå være sagt, at jeg ikke er "antifiber", så ingen tolker det dithen. Men, jeg har KUN merket positive endringer fra mage/tarm, etter at jeg startet med lavkarbo. Nix brød/gryn/mere fett gir meg regelmessig og mykere avføring faktisk!

Kommentarer?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat