Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-06, 13:17   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysedietten og Svangerskap

Enig med Fjonken. Ketose i svangerskapet er jo en naturlig tilstand for mennesket, men overvekt er IKKE det, så det passer jo best for de som er slanke og ikke har så mye "gifter" som skal frigis osv. ¨

Lindberg passer kjempebra, eller Atkins fase 2-3-4, kanskje de to siste. Du trenger jo ikke akkurat å tenke på filosofier heller, men tenke på noen enkle "regler" som gjør at du får et best mulig svangerskap og at du og fosteret er friske og raske:

*Unngå sukker og hvitt mel
*Spis mindre (eller unngå) potet, pasta, ris og brød
*Ikke spis altfor mye frukt, og helst da sammen med nøtter el.
*Få i deg nok fett, fosteret er TOTALT avhengig av fett for å vokse skikkelig, utvikle friske øyne, vev og hjerne osv.
*Få i deg nok vitaminer, ta en ORGANISK multivitamin (feks Spektro) og spis ellers mat med mye næringsstoffer i.

Jeg kommer til å spise slik når jeg blir gravid (vi prøver nå), for jeg spiste bare junk i forrige svangerskap, noe som resulterte i svangerskapsforgoiftning i uke 30, innleggelse på sykehuset og prematur fødsel i uke 34 i svangerskapet. Alt gikk heldigvis helt fint, men det kunne gått gale, og jeg vil jo ikke utsette verken et nytt foster eller meg selv for noe slikt igjen!

Jeg får helt angst når jeg er inne på gravid-sider og leser hva de gravide har diller på osv. De ofrer ikke fosteret EN tanke når de spiser, og det er jo horribelt. Men feilen ligger vel helst hos helsepersonalet, som burde bli mye flinkere til å fortelle om kostholdets virkninger på kroppen og fosteret. Jeg spiste MYE sukker, jeg lå på sykehuset med cola og marsipan på nattbordet, men ingen sa noe til meg. Jeg er jo ikke HELT dum selv om jeg ikke hadde i NÆRHETEN så mye kunnskaper om ernæring som det jeg har nå (nettopp pga det som skjedde), og spurte sykepleierne og legene om overvekten og sukkerinntaket kunne ha noe med svangerskapsforgiftningen å gjøre. ALLE sa nei, det hadde iiingen sammenheng!!

Da jeg kom hjem satte jeg meg ned for å lese om ernæring, suget til meg ALT, ville ikke gjøre samme feilen igjen. Ble mektig irritert da jeg kom over den ene artikkelen etter den andre som forklarte at sukker øker risikoen for svangerskapsforgiftning med MANGE ganger! Og dette vet ikke helsepersonell??

Gratulerer så mye, forresten.