Sv: Ketolysedietten og Svangerskap
Gratulerer !!
Vil bare skyte inn at jeg kjenner flere som har vært i ketose under mer eller mindre hele svangerskapet og har født store og friske barn. (Ei av dem veide faktisk MYE mindre da hun ble innlagt på sykehuset enn da hun ble gravid !)
Det finnes meg bekjent ingen forskning som viser OM det skilles ut giftstoffer eller HVILKE giftstoffer som skilles ut når man er i ketose. Og så lenge det ikke finnes none forskning på det så kan man ikke med sikkerhet si om eller hvordan det påvirker fosteret.
Det som derimot er et faktum, er at ketose er en kostbar forbrenning for kroppen og da trenger vi all den næringen vi inntar til oss selv. Når man er gravid trenger man ekstra mye næring da man "produserer" noe. Derfor anbefales det at man IKKE er i ketose under graviditet, men at man går opp til et karbenivå på rundt 50 + - altså som anbefalt her; enten Lindberg eller Atkins Vedlikehold.
Det er ikke farlig å ta ketolysepillene, det er kosttilskudd - med vitaminer og mineraler - ikke noen giftstoffer. Men når man ikke er i ketose og dessuten er gravid trenger man andre typer vitaminer/mineraler.
Mitt råd er å holde seg til lavkarbo, men plusse på med ekstra nøtter, bær og frukt i tillegg til tilstrekkelig proteiner, grønnsaker og fett. Man skal ikke spise for to da, men ha et godt variert og næringsrikt kosthold.