Sv: Må ha litt hjelp her...
Må kommentere litt jeg også da, siden jeg ikke er helt enig i alt de andre sier:
Du spiser fint syns jeg, men jeg syns du spiser veldig lite grønnsaker, og veldig ensidige grønnsaker (bare litt salat).
1-3 dl salat er veldig lite. Spesielt den 1 dl salaten ! Det er jo snaut nok en prikk på tallerkenen ! Og hvordan i alle verden vet du hvor mange karber du spiser når du kun måler i dl ? Vei heller, da får du mer nøyaktig mål. Du kan spise utrolig mye salater og grønnsaker uten å gå over grensa på karbene. Du trenger grønnsakene på Ketolysekuren (om det er den du følger). Rundt 1/2 kg grøntfor til dagen går flott. Du blir ikke tjukk av salatblader, dess mørkere salat dess bedre. De eneste salatgrønsakene du bør være litt forsiktig med er rød paprika og tomat. Spis dem, for all del, men i mindre mengder enn de andre.
Som Fjonken sier bør du absolut variere grønnsakene dine, ellers blir du fort lei.
Kroppen klarer å nyttegjøre seg ca. 30 gram proteiner pr time. Det er ikke så lurt å spise så veldig mye mer enn 100 - 250 gram kjøtt/fisk/fugl pr måltid. Du blir mettere av kjøtt enn fisk og derfor kan du godt spise mer fisk enn kjøtt. Normalbehovet for de fleste ligger på 1 - 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag. Fordel dette utover måltidene du spiser, så finner du mangden som vil være omtrent riktig for deg. Proteinmengden skal aldri gå ut over mengen grønnsaker/bær. Om du spiser mer proteiner enn kroppen trenger går det ikke automatisk til fettlagring om du når et visst antall gram. Det kommer mye an på hvor mye du bruker musklene dine. Trener du kan du godt spise mer proteiner. Å slanke seg handler litt om porsjonskontroll også. Du kan ikke spise så mye du vil av noe, - om du skal ha et balansert kosthold !
Hvor mange kalorier måltidet inneholder spiller mindre rolle på Ketolysekuren. Du skal ikke telle kalorier og spiser du som ovenfor nevnt godt variert vil du få i deg passe mengde kalorier om du passer på karbene.
Det du absolut IKKE bør spise er den oljen til fetaosten. Jeg er enig med deg at den smaker godt, men den er varmpresset, full av transfett/ødelagte fettsyrer. Og det er det fettet som skader og som vi skal holde oss langt unna. Om du liker osten slik ville jeg i nødsfall ha skylt den, vasket glasset og lagret den i kaldpresset olivenolje/rapsolje (eller en annen kaldpresset en). Det aller beste er å kjøpe fetaost i løs fra innvandrer butikk (smaker mye bedre) -eller om du ikke får tak i det, heller de pakkene UTEN olje/marinade i.
Edit; Glemte helt å si: Alle måltider bør inneholde proteiner, fett og grønnsaker...