Sv: Må ha litt hjelp her...
Opprinnelig lagt inn av Enrica
Jasså, sånn fetaost i olje er ikke bra det altså. Oljen mener jeg.Jeg kjøpte et merke som heter lyst! (lillehammer ysteri). Den ligger i rapsolje og er svinegod. Det syntes iallefall jeg.
Men jeg bør heller altså kjøpe fetaost som ikke ligger i olje?
Arla sine og andre typer i marinade/krydret olje som finnes på super'n inneholder som regel (99 % av tilfellene) usunn olje (transfett).
Lillehammer ysteri sin kjenner jeg ikke til. Ganske ny, er den ikke ? Det sies den skal selges i alle ICA butikker etterhvert. De har en i saltlake også, men det står ikke oppgitt hva de har i oljen sin noe sted. De er pliktet til å merke pakka da. Det pleier å stå på glasset om oljen er kaldpresset. Det er nemlig en fordel de fleste ikke unnlater å nevne !
Oljen fra Arla og de andre er også god. Knallgodt krydder i. Det er ikke smaken vi snakker om her. Det hjelper lite at den er god om oljen er varmpresset, mettet/transfett/ødelagt og nettopp den type olje som setter seg på innsiden av årene våre og er helseskadelig.
Men med mulige unntak da: Fetaosten som ligger i saltlake er sunnest, IKKE den som ligger i transfett. Uten tvil