Sv: Selvprat...
Opprinnelig lagt inn av firth
Gammel tråd dette, men tenkte legge inn et svar allikevel. Noen av dere kan kanskje ha både interesse av, og nytte av, å lese litt om Kognitiv AtferdsTerapi (KAT (CBT på engelsk)). En god innføringsbok er "Den Indre Samtalen" av Berge og Repål, eller "Cognitive Therapy. The Basics And Beyond" av Judith Beck.
KAT/CBT er en evidensbasert terapiform, noe som betyr at den er veldokumentert og holder mål vitenskaplig sett. KAT/CBT har god effekt på f.eks. depresjon, angst, OCD, ADHD og en lang rekke andre diagnoser man kan ha.
Grunntanken i KAT/CBT er at hvordan hva vi føler henger sammen med hva vi tenker og hva vi gjør. Mye av terapien går således ut på å identifisere "negative automatiske tanker", og erstatte disse med mer hensiktsmessige tanker. Det er IKKE snakk om "å tenke positivt" bare, men å gi klienter en rekke verktøy for å forandre tanke/følelse/atferd.
(Bør vel også nevne at jeg har utdannelse på området, men er altså ikke ute etter å "selge" noe, bare informere
Takk for gode litteraturtips. Jeg er fan av kognitiv terapi selv jeg, men jeg har ikke lest de to bøkene der tror jeg.