Sv: Hva med crohns syndrom og lavkarbo?
Ja, lege Knut Flytlie hoppet jo av denne "korrupte karusellen" og startet privat praksis i Danmark, fordi han syntes det var helt vanvittig hvor mye legene ble tilbudt fra diverse legemiddelfirmaer for å anbefale den og den medisinen til pasientene. Når en lege kan få feriereiser og bonuser for å sette en pasient på kolesteroldempende istedetfor å heller la personen forandre livsstil, så er jo valget enkelt for mange leger, desverre.
Jeg sier ikke at vi ikke skal stole på legene, men litt sunn fornuft i bakhodet er alltid greit å ha med seg, og jeg syns det er altfor mange som legger ALT i hendene på legen(e) sin(e) uten å selv ta litt ansvar for egen helse. Jeg har verdens beste fastlege (som faktisk anbefaler lavkarbo) men allikevel sjekker jeg alltid opp mest mulig om min egen tilstand før jeg går til legen for endelig bekreftelse og evt. medisinering. Og kostholdet tar jeg meg av selv, siden jeg jo egentlig kan mye mer om det enn legen min.
Nå har ikke jeg noen alvorlig sykdom heller da, men jeg vet jo at de fleste leger fraråder fett når man feks. har operert vekk galleblæren, men det er mange på Eat-kurs og lignende som faktisk lever enda bedre på lavkarbo-høyfett enn på det kostholdet legen har foreskrevet, som feks denne dama her:
http://www.eat-web.com/eat/home/inde...d=520&langid=1