Vis enkelt innlegg
Gammel 13-07-06, 15:42   #13
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 62
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Hva med crohns syndrom og lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Unskyld meg Ebbamor, men jeg har da aldri sagt at disse pasientene ikke skal spise lavkarbomat... Jeg sier bare at de bør gjøre det i samråd med legen sin.

Ja, det ser jeg du sier. Og det synes jeg er et dårlig råd, i og med at legen høyst sannsynlig vil fraråde et slikt kostregime. Å samarbeide med noen som ikke kan noe som helst om det, og som til og med er imot det? Neitakk. Og joda, det finnes sikkert unntak. Og å overvåke selve sykdommens utvikling mens man eksperimenterer med kosten, er sikkert en god ide. Men det var liksom ikke helt det jeg trodde du mente?

det jeg skrev om morbus crohn tidligere her var fra lærebøkene mine i sykdomslære, og var kun rene faktaopplysninger.

Og lærebøkene har alltid rett? Og forteller den hele og fulle sannhet? Hmmm ...

Og den forskningen du viser til... hvor mange pasienter ble fulgt opp? hvordan ble studien utført? hvem sponset den? Og jeg sier ikke her at jeg ikke tror på den, for jeg har stor tro på lavkarbokosthold. Jeg tror bare ikke det er alt...

Les boka. Jeg aner ikke hvordan studien ble utført, men alt som skrives i boka er solid dokumentert (ni siders kildehenvisninger på slutten av boka). Det var sikkert noen kjøttfebønder som sponset studien! Hællemåne! En lege tjener ikke penger på at pasientene hans blir friske av å spise naturlig mat! En av grunnene til at det forskes altfor lite på effekten av naturlig mat, er jo nettopp at det ikke FINNES kapitalsterke interessekrefter som vil tjene på at menneskene spiser slik kost. Et paradoks, spør du meg!

Nei, lavkarbokosthold er heller ikke ALT. Men du verden, så mye sykdom vi ville spart menneskeheten for om vi ikke hadde stappa i oss så mye sukker og kunstig mat! Jeg synes det er strålende å lese i "Bedre uten brød" hvor mange sykdomstilstander som avhjelpes (uten bivirkninger!!!) av lavkarbokosthold. Og dersom denne tyske legen og hans amerikanske medforfatter skulle komme til å tjene gode penger på at boka blir solgt i kjempeopplag, så kunne intet glede meg mer! Jeg håper også Sten Sture og Torkil blir steinrike av å spre det gode budskap ut til folket. Det har de jaggu fortjent!!!

Mitt poeng er: det finnes faktisk "enkle" løsninger på kompliserte sykdomstilstander. Det virker ikke for absolutt alle, men med så gode resultater er det da jaggu verdt et seriøst forsøk? Livsstilssykdommer handler om at vi mennesker ikke lever i pakt med den naturen vi er skapt inn i. Da er løsningen snublende nær og logisk for meg: Legg om! Spis naturlig mat. Kroppen lyver ikke.