Sv: Om vitenskap, antekdoter og statiskisk signifikans
Er litt usikker på hva du mener med "anekdotiske tilnærminger"? Om du med det mener "Terje (45) gikk ned 300kg ved å kaste frisbee under vann"-historier man leser i Hjemmet eller Norsk Ukeblad, så er jeg HELT uenig! Slike historier er hyggelige å lese, kan være med på å inspirere, og kan generelt tilføre andre personer positive ting. Men nettopp det at det er anekdotisk gjør at man skal være litt forsiktig. Man vet i slike saker rett og slett for lite. Kanskje Terje jogga til og fra bassenget der han kasta frisbee, OG var gått over til lavkarbo-kosthold? Men journalisten er Hjemmet er bare opptatt av å presentere "det artige" - nemlig frisbee-kastingen. (Jeg vet jeg setter det litt på spissen, men da skjønner dere hva jeg mener, ikke sant)
Jeg er svært opptatt av evidensbaserte behandlingsformer, det være seg studier i stor skala, eller såkalte single-case studier. Mange av historiene her inne på lavkarboforum er nettopp signel-case studier. Se f.eks. på Nille? Det meste hun gjør er såvidt jeg kan skjønne etterprøvbart, hun har gått systematisk og målretta tilverks, og kan fortelle i detalj hva som virker, hvorfor det virker, og hvordan interaksjon mellom de ulike bestanddelene i hennes metode er.
For å trekke en paralell, jeg jobba i england med barn med autisme for ti år siden, da man plutselig fikk det for seg at å sprøyte inn STORE mengder secretin i bukspyttkjertelen hos barn med autisme hos TO barn hadde gitt ekstreme resultater (plutselig øyekontakt og språk). Dette medførte at flere av familiene jeg hadde kontakt med OGSÅ ville ha innsprøytinger av secretin. Det gav ikke spesielt gode resultater, dessverre. I stedet burde man da valgt noe som VAR vitenskaplig dokumentert (altså, intensiv opplæring basert atferdsanalytiske prinsipper).
Altså: jeg er også glad i "anekdoter" som forteller hvordan man har "fått det til" i livet, på jobben, med kostholdet eller noe annet - men jeg er enda mer glad i evidensbaserte tilnærminger med dokumentert effekt
...og evidensbasert tilnærming med dokumentert effekt er jo AKKURAT hva lavkarbo er, det er bare det at "vi" her inne er de eneste som vil innse det
|