Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-06, 22:25   #1
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

vektnedgang og selvfølelse

Blir litt oppgitt, både på mine og på andres vegne, når folk som slanker seg får kommentarer av typen "oi, så tynn du er blitt, du er mye finere nå". Jeg er fullstendig klar over at slike kommentarer er ment støttende og oppmuntrende, men når vi vet at svært mange mennesker som går ned en del i vekt, ofte har problemer med å holde seg der. hva gjør da slike kommentarer med selvfølelsen?

Poenget mitt er ikke at vi skal slutte å rose hverandre når vi er flinke, og en kommentar fra en som selv vet hva det vil si å slite med vekta betyr langt mer enn f.eks. en kollega som "akker og oier seg over en halv kilo for mye rundt magen".

Jeg er mer ute etter hva annet vi kan gjøre/si? For heller å være med å styrke selvfølelsen.

For min egen del kan jeg si at jeg gikk ned 50kg, og holdt vekten en stund. Men jeg hadde fortsatt store problemer med å akseptere kroppen min, og kommentarene jeg fikk på hvor utrolig "fin" jeg var blitt gjorde bare saken enda verre. "Hvordan kan DE like det de ser, når ikke jeg selv kan like det en gang".

Heldigvis finnes det hjelp for den type tanker...

Høres vel utrolig sutrete og vanskelig ut, men jeg mener det er viktig å tenke over hva slags signaler vi gir andre. Og får fra andre

  Svar med sitat