Sv: Hormonspiral?
I følge min lege er det så ørsmå doser med hormoner som utskilles av hormonspiralen at det umulig kan forårsake f.eks. overvekt. Jeg fikk "tvangsinnsatt" hormonspiralen på sykehuset etter flere utskrapinger/vanncyster og betydelig blødningsforstyrrelser og hormonubalanse. Og det hjalp. Sluttet å blø og smertene forsvant. MEN jeg innbilte meg jo at jeg la på meg og gikk til min faste gynekolog for å ta den UT. Han prøvde å overtale meg til å beholde den, men ejg var ganske bestemt. I ettertid ser jeg jo at det var den hormonubalansen jeg allerede hadde som gjorde at jeg la på meg den gangen. OG at spiralen ikke hadde noe skyld i det. Jeg har ikke satt den inn igjen, har vanlig type nå. Hadde jeg hatt flere år igjen som "fruktbar" ville jeg vurdert å sette den inn, - men nå når jeg er på vei inn i overgangsalderen tor jeg nok jeg lar være.
Kjenner flere som har den (sikkert halvparten av kollegaene mine) og ingen av dem klager på bivirkninger, - snarere tvert i mot.....