Sv: Søtningsmidler - forvirret!
Det har kommet et nytt søtningstoff på markedet i Norge nå, nemlig Erythritol. Det har absolutt ingen rapporterte skadevirkninger, men funker ikke så bra alene i kald/varm mat da det krystalliserer seg om det brukes alene eller i større mengder. Les mer om det HER.
Ellers er jeg enig i at Stevia nok er det beste søtnings midlet, men jeg vet ikke hvordan dette funker sammen med Erythritol. Ingen av mine amerikanske/canadiske kokkevenner bruker stevia eller har gjort forsøk med det.
Jeg vil absolutt anbefale å bruke Splenda om du ikke har tilgang til noe annet. Ved inntak i små mengder er det ikke rapportert noen skadevirkninger - og det har vært i salg i USA, Japan og flere andre land i mange år før det kom hit. Nytt er der ikke altså. Det finnes en del skremselpopaganda på nettet, basert på forskning på rotter som fikk tilført tilsvarende dose på et par kilo sukker eller mer pr dag. Det sier seg selv at i så store mengder kan hva som helst være farlig !
Uansett hva tupe man velger bør man bruke søtningsmidler med måte. Selv har jeg brukt forskjellig, og bruker nå Splenda med godt resultat. Men jeg bruker så små mengder at jeg føler meg trygg på at jeg er "safe"...