Vis enkelt innlegg
Gammel 21-07-06, 17:51   #7
Growler
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2006
Alder: 54
Growler er på en erverdig vei

Sv: Forslag til styrketrening hjemme?

Ellers... Søker du "bodyweight-training" på nettet vil du se at mange sverger til dette istedet for vekt-trening på helsestudio. Det er blitt noe av en "ideologi" for mange å kutte ut tradisjonell vekt-trening. Selv foretrekker jeg en kombinasjon. Av nettressurser handler det mest om kommersielle sider. Av det som jeg vet er bra kan jeg nevne www.mattfurey.com og www.brookskubik.com . Men her handler det altså om at man må betale for å kjøpe instruksjonsbøker og videoer. Det er også en fyr som heter Pavel, en eks-spetznaz, som bl.a har skrevet en bok "The naked warrior" med mange øvelser uten vekter. Se www.powerbypavel.com . Jeg nevner ikke dette for å "pushe" disse sakene, men vet av egen erfaring at hvis man betaler litt kommer motivasjonen av seg selv. Selv er jeg glad for at jeg punget ut. Jeg kom i mye bedre form og alt dette kan gjøres på soveromsgulvet.

Selv kjøpte jeg Furey's program, som var ganske bra. Hjørnesteinen der var "the royal circuit" med 3 øvelser: "Hindu-squats" - som er knebøyninger med dyp pusting: stå med føttene i skulderbredde, armene foran med knyttete hender, trekkes inntil og til siden av brystkassen samtidig som man puster DYPT inn, senk deg mot gulvet mens du puster ut og la armene falle ned og streife gulvet i en sirkulær bevegelse før du går opp igjen i utgangsposisjonen (gir tydelige muskler på lårene etter kort tid, samt kardio-trening - prøv 25 stk så ser du hva jeg mener - god trening!), "hindu-pushups" - som er en slags yoga-armhevinger som påstås å trene rygg, bryst og armer på en dypere måte enn vanlige armhevinger og "bridging" som består i at man med ryggen mot gulvet går i bro med kun hodet og føttene på gulvet og presser nesen så godt man kan mot gulvet i et par minutter. Den siste øvelsen brukte jeg et par dager på å mestre, men man får bra ryggmuskler etter noen dager/uker. En meget god øvelse! Alternativt kan man stå med ryggen mot en vegg, bøye seg bakover, ta håndflatene mot veggen og "klatre" så langt ned mot gulvet man kan før man klatrer opp igjen.

Generelt kan det jo sies at mye av dette er å oppfinne hjulet på nytt igjen - det ligner jo mye på gammeldags gymnastikk, men det virker!

I tillegg har han et regime med dype pusteøvelser og litt tai-chi man gjør om morgenen før man spiser. Da blir man frisk og opplagt.

Alt dette kan gjøres hver dag på en halv-time ca. Selv gjør jeg i tillegg 2-3 typer situps i tillegg til noen repetisjoner med vanlige armhevinger: Holder du hendene inntil kroppen trener du mest overarmene, holder du hendene ut over skulderbredden får du trent brystmusklene. I tillegg gjør jeg "asymetriske armhevinger": Ha en hånd i vanlig posisjon og en hånd rett under høyre/venstre brystmuskel, rompen opp, da får du trent magemusklene også. For mange jenter som du er armhevinger tungt, men meningen er at man bare skal gjøre det man klarer, så vil man klare mer etter hvert. Iflg Furey skal man til slutt kunne mestre håndstående armhevinger!

Håper dette var til noen hjelp... Men som sagt: det er ikke meningen å reklamere for disse tingene... Lykke til med treningen!

Growler er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt slankekost, men trenger proteiner til vekttrening. Er ellers clueless... Svar med sitat