Nå skal jeg prøve meg på noe så halsbrekkende som å forklare hva Grete Roede mener om dette Det blir jo bare hva jeg T R O R de mener, og det er ikke hva J E G mener er riktig. Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt... Jeg har lært at et hormon som heter cholecystokinin (CKK) er et hormon vi gjerne kan kalle "metthets-hormon", og at dette kun skilles ut i kroppen ved inntak av proteiner og fett. Det virker på apetittsenteret. Stimuleres IKKE ved inntak av karbohydrater. Som Fedonist er jeg overbevist om at fett metter mer, bedre og sunnere enn karbohydrater (brød, korn og poteter). Derfor spiser jeg IKKE brød og poteter i det hele tatt, men spiser grønnsaker i steden. De som imidlertid sverger til G.R. eller W.F. (tør ikke skrive navnet fullt ut - er så mange her som blir provoserte da så..... ) sine teorier fortsetter å fylle opp kroppene sine med brød, korn osv. - og har ikke PEILING på hvilken hormonell rund-dans-med-hallingkast-og-sprett de setter i gang. Det vil de jo heller ikke høre på. De om det.