Tråd: Brus vs. vann
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-07-06, 23:55   #13
bjornove
Nytt Medlem
 
bjornove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Kristiansand
Alder: 64
Innlegg: 2
bjornove er på en erverdig vei

Sv: Brus vs. vann

Dette blir et lang innlegg Nille, så jeg tror jeg begynner med et lite sitat som nok vil få mange til å riste på hodet

"En vant kaffedrikker vil fint kunne innta sitt væskebehov med kaffe, sier toppidrettstrener John Gunnar Oppheim, som er ansvarlig redaktør for nettstedet Trim.no."

hentet fra:
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel25.asp

I disse vanndrikkende tider så virker dette utsagnet kankje temmelig vilt, men Oppheim har faktisk sitt på det tørre, etter min mening.

Når det gjelder kroppens behov for vann til forbrenning av fett, så er det selvsagt helt riktig. Vann er nødvendig for å forbrenne fett, på samme måte som det er det er nødvendig for å forbrenne karbohydrater og proteiner.

Poenget er at kroppen må være tilstrekkelig hydrert for at disse prosessene skal gå normalt. Økning av vanninntak utover det vil ikke føre til noe magisk økning av forbrenningen så sant man ikke drikker store menger iskaldt vann. Å drikke 4L isvann om dagen øker forbruket av kalorier med med ca 100-200 kcal . Årsak; kroppen bruker energi for å varme opp vannet. Ikke store bidraget akkurat.

Men visste du at kroppen også produserer vann ved forbrenning av fett? I g vann gir faktisk 1.07 g vann som restprodukt, i tilleg til CO2 og energi. Også forbrenning av karbo og prot gir vann, men langt mindre, under 1 g.

Faktisk er denne metabolsk vannproduksjonen helt essensiell for ørkendyr som kameler og ørkengnagere. Det er defor kamelen lagrer fett i pukkelen, og ikke vann som myten sier.


Desverre kan ikke vi mennesker utnytte dette metabolske vannet som vannkilde. pga av vanntap ved respirasjon og andre prosesser så har vi et netto tap av vann som på etterfylles. Men for ørkenrotta utgjør dette metabolske vannet faktisk 90 % av rottas vannbehov.

Poenget med mitt innlegg er å presisere at dette inntaket av vann ikke nødvendigvis må gis som rent vann. vannholdig mat, kaffe, te og sukkerfri brus gjør akkurat det samme nytten

Visste du forresten at til opp til 1969 var den allmenne oppfatning at man ikke skulle drikke ved fysisk aktivitet

http://www.scienceinafrica.co.za/200...y/exercise.htm

Når det gjelder din påstand om at ketose er vanndrivende så er det helt riktig og du nevner også årsakene til dette. Det er altså nødvendig med et noe større væskeinntak ved ketogene dietter hvis disse brukes som slankedietter. (ved eplepsi er det motsatt, der må man være dehydrert for å få høy nok ketonproduksjon til å hemme de epileptiske anfall. Dette har en del bivirkninger som blant annet risiko for nyrestein)

Så til din påstand om at tørsten ikke er en bra nok indikator for å avgøre om vi er tilstrekkelig hydrert. Det er direkte feil. (se artikkelen av Heinz Valtin som jeg lenket til).

Faktisk er det forskere som hevder at mennesket er godt tilpasset å være i en tilstand av mild dehydrering (selv om dette ikke er ønskelig så er det ikke farlig å være mild dehydrert)
Årsaken er vår evolusjonære historie fra de tørre Afrikanske sletter.


Faktisk er overhydrering minst like farlig som dehydrering

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4927936.stm


Igjen vil jeg presirere at jeg er enig med deg at rent vann selvsagt er sunnere en Pepsi Max, men ikke fordi rent vann har bedre vann enn Pepsi Max, men fordi pepsi max har andre stoffer som ikke er bra i store mengder (kunstig søtstoff og farve, fosforsyre......osv )


Men er egentlig rent vann bedre enn kaffe og te?

http://www.forskning.no/Artikler/2006/mai/1148455804.23


Med kaffe får vi både vann og en stor dose antioksidanter. Selvsagt skal man ikke overdrive pga av koffeinen og andre mulige potensielt skadelige stoffer i kaffen, men hvorfor er egentlig rent vann bedre en kaffe i moderate mengder?

Summa Sumarum, poenget med mitt innlegg er ikke å få folk til å slutte å drikke vann, men å kanskje gi litt bedre samvittighet til de som tvinger i seg vann fordi det er noe alle andre gjør

Slapp av, drikk når du er tørst og drikker du kaffe, te eller sukkerfri brus kan du trygt regne dette som fullverdig væske.


Dette får være nok for i dag. Det er leggetid for meg. Men jeg fortsetter gjerne diskusjonen en annen dag


Bjørn Ove

bjornove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat