Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-06, 15:07   #37
BigDaddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 10
BigDaddy er på en erverdig vei

Sv: sukker i vin= karbohydratmengde??

Nja, ville ikke stolt på det, er litt forvirret selv. De fleste chabliser ligger f.eks. rundt 2-3g sukker per liter (som vel ikke er spesielt mye eller lite), men i tabellen til vinmonopolet står det 25g KH/liter i halvtørr vin
For at dette skal stemme må det være ANDRE karber enn fra sukkeret, fra hva vet jeg ikke men....

25 g KH/liter stemmer veldig dårlig med listene i Ketolyseboken ihvertfall (ca 0,2 KH/glass tørr hvitvin). Hvem tar feil? Er det feil i vinmonopolets tabell som sier 25g KH/l (som ble pastet inn i denne tråden)? Håper virkelig det, her må noen ta ansvar og sjekke opp!

Og en annen ting: hvis det stå "0 g sukker" på en vin i oversikten fra vinmonopolet så mistenker jeg at det betyr "vet ikke/ingen opplysning".



Opprinnelig lagt inn av Thse

Jeg synes at J.p chenet Cabernet-Syrah 2005 er en god vin til "terrasse bruk", så jeg tenkte jeg skulle sjekke karbohydrat innholdet i denne.
På vinmonopolet sine nettsider står det følgende: Innhold: Alkohol 12,00% Sukker: 4,60 g/l Syre: 5,30 g/l.

Vil dette si at denne vinen inneholder 4,6 g sukker per 1 liter vin, og er dette i så fall det samme som 4,6 g karb per 1 liter vin? Altså ca. 1,15 g karb per glass (2,5dl)…

I matvaretabellen står det jo at 100 g (ca. 1 dl)12% rødvin inneholder ca. 2,5 g karb, altså ca 6,25 g per glass (2,5 dl). Og 100 g sukker = 100 karb.

Altså, stemmer det da at denne vinen har 4,6 g sukker = 4,6 g karb per 1 liter? Eller er jeg helt blond nå….. Skulle innholdet på polet sine sider egentlig vært oppgitt i dl….?

BigDaddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat