Ja den hinderløypa er også ett irritasjonsmoment. Ikke bare for deltagerne, vil jeg tro, men også for meg. Man kan da ikke forvente at overvektige skal begynne å klatre i hinder med alle kiloene på slep. Skal de ut i krigen etterpå eller? Ja, det stemmer jo forsåvidt psykisk at de er i krigen, men de er jo ikke på noen militærleir heller. Det er jo akkurat som om de skal trenes for å komme til OL. Og Kari og han andre gjør en bra jobb som sersjanter. Jeg har inntrykk av at de presser dem og maser på dem for mye. Det er jo ett slit i seg selv å prøve å gå ned i vekt, da skal man jo ikke presses for hardt, da blir det enda mere slit.
"Du SKAL trene 2 timer hver dag". Istedet: "Begynn rolig, 15 min. annenhver dag, klarer du mere så bare øk litt".
Han på 170 kg hadde gått i 4 timer og det er jo utrolig bra. Jeg vil si det er altfor mye. Heldigvis sa Kari at det var bra og bedre enn ingenting. Men jeg følte hun nølte litt, hun så ikke helt fornøyd ut med hans prestasjon. Det hadde vært supert om han hadde gått 1 time også. Jeg husker den perioden jeg gikk 1 time hver eneste dag. Det var ett slit men jeg kom meg ut hver eneste dag i flere måneder men det kunne ikke gå i lengden. Ble jo kjempelei etterhvert. Og 1 time minus i ett allerede for kort døgn går bare ikke. Går jo bare å tenker på trening hver eneste dag. "Nei og nei, i dag må jeg ut igjen". Man må ha en hviledag i mellom, det er veldig viktig. Det vet jeg nå ihvertfall. Men det er ikke lenge siden jeg holdt på å gå meg fra Gård og Grunn, neida. Faktisk så ser jeg på mine notater at jeg gikk min siste gåtur den 22. februar 2004, og før det hadde jeg gått bare mindre og mindre. Jeg var jo flink, jeg hørte jo på bedriftslegen min som ga meg dette gode råd.. Men den 8. mars begynte jeg heller på styrketrening, 30 minutter à 2 ganger i uken, det var mye, mye bedre trening! Altså fra 7 timer trening i uken, til 1 time!
Jeg beundrer han på 170 kg. Selvtilliten og det at han tørr å ta av seg på overkroppen og bade og vise seg foran hele Norge. Kanskje jeg må tenke over litt hvilket "stort vektproblem" jeg har i forhold som veier nesten det halve av ham. Ja jeg begynner å tenke...