Nå blei jeg skuffa av din Dr. A altså. Trodde iallefall han hadde lest boka. Vel er de første fasene forskjellige m.h.t. fett. Men det er i de første fasene. Det er IKKE riktig at "Atkins dietten, som bannlyser så å si alle karbohydrater, og anbefaler mennesker som vil slanke seg, å spise mest mulig proteiner:Atkins-dietten tillater også grenseløsë mengder med mettet fett. d.v.s. det fettet som finnes i dyrekjøtt og i smør."
Atkins bannlyser de samme karbohydrater som South Beach, 25 % proteiner av totalt matinntak er IKKE "mest mulig proteiner", og at Atkins tillater grenseløse mengder med mettet fett er direkte feil og faller på sin egen urimelighet.
Om du ser på menyene i South Beach boka og sammenligner med menyene i Atkins for Life er de så og si identiske sier de jeg kjenner som har både lest begge bøkene og prøvd begge alternativ. (En lang og interessant tråd i itt kanadiske forum hjem)
Klippet nedenfor er fra en større sammenligning av lavkarbo dietter:
Sitat:
The South Beach Diet is a prime example of how copycats invent a difference between themselves and Atkins. The South Beach Diet has been marketed as a “healthier” Atkins, while conjuring fashionable images of tropical beaches and bikini-clad bodies. However, actual comparisons of menus published in Atkins for Life and The South Beach Diet reveal few differences. Indeed, independent analysis of the meal plans shows no statistical difference between Atkins and South Beach in levels of healthy fats and nutrient-rich carbs. And, yes, that includes the amount of saturated fat included in a typical week’s menu for both programs. The suggestion that the South Beach program offers a lower—or healthier—fat approach is simply wrong.
Jeg hverken vil eller gidder starte noen diskusjon her, bare påpeke at alt ikke er sort hvitt og at alle lavkarbo dietter "for livet" er så og si identiske.