Sv: Piskeklubb?
Er du klar over at trim på over 45 min på tom mage vil tære på muskelvevet? Det er sånn at når man har veldig lave glykogenlagre så vil kroppen hente næring fra musklene. Først fra fettet, men etter ca 45 min går kroppen løs på muskelvevet. Det er i allefall det erfarne fitnessutøvere har fortalt meg. Derfor kjører ikke jeg mer enn 45 min på tom mage.
Stavgang.. Det har jeg drevet med i så mange år at jeg husker neste ikke om jeg ble sår i armene av det i starten.
Nei jeg tror ikke jeg ble det fordi jeg kunne teknikken da jeg startet. Dersom du har gått endel på ski ligger stavgangteknikken inne. Riktig teknikk med løse tak om stavene, senka, løse skuldre og lette tak med stavene bør ikke gi utslag på armene. Stavgang med riktig teknikk og riktig lengde på stavene kan være som balsam for stiv nakke og skuldre. Videre gir stavgang styrke i korsryggen og i lår og legger. Gir avlastning til hofter, kne og ankler. Dessuten får du automatisk opp farta når du bruker staver.
Siden du har problemer med armene vil jeg råde deg til å ta det uhyre forsiktig i starten. Velg deg en rute med lite motbakker, evt unngå å bruke stavene i motbakkene, til du ser om armene dine tåler det. Vær nøye ved kjøp av staver. Kjøp slike med helhåndhemper og se til at det er enkelt å få kjøpt nye asfaltsko til stavene. Riktig lengde på stavene er også uhyre viktig. Du skal ha albuen i 90 grader når du står rakt med turskoene på og holder stavene rett forand deg.
Med stavgang får du 50% større kaloriforbrenning enn ved vanlig gange. Så absolutt tidsbesparende og verdt å prøve.
TEknikken.. jo du skal gå med stavene på samme måte som når du går diagonalgang på ski. Finnes mange andre teknikker også, men det er mer for erfarne stavgangere.
Synes du skal prøve jeg. For det er både effektivt og gøy..!
|