Sv: Jeg har vært hos legen og har et par spørsmål
Opprinnelig lagt inn av turid
Mum 4 2: Kan du fortelle litt om hva opplegget du fikk gikk ut på? Er det eurodiett du følger nå? Og brukte du noen av produktene mens du var gravid?
Jeg ble også gravid sist etter å ha gått ned mange kg. på ketogen kost.
Før graviditetene fulgte jeg Lindbergs opplegg for ketogen diett, dvs. mye likt atkins/ketolysekuren, men mindre fett (tror jeg). Samt at for meg holdt det å ligge under 40 karber om dagen, var i ketose med det.
Da jeg ble gravid med nr 1 skulle jeg øke til ett gjennomsnitt rundt 60-100 karber (og da øke på frukt, belgfrukter og annet grønt fortrinnsvis). Fra og med uke 12 skulle jeg gange proteinbehovet mitt med 1,5 i forhold til det jeg hadde fått beregnet tidligere.
Dessverre greide jeg ikke å gjennomføre dette, var kvalm og spydde i 8 mnd i begge svangerskapene, og all proteinrik mat gjorde meg verre. Dermed ble det mye brødmat med diverse pålegg, og til tross for at jeg brukte metformin (og spydde) i svangerskap 1, så raste vekta oppover. Med nr 2 gikk jeg ned i vekt i starten, for så å legge på meg det som er mest normalt under ett svangerskap.
Har brukt eurodiet en periode nå, før "feriemodusen" tok meg med storm. Dumt med slik feriemodus, men men.
Tror ikke jeg fortsetter med eurodiet, savner å spise mat jeg. Så jeg pendler vel inne på enten ketogen diett i form av Lindbergs opplegg eller ketolysekuren. Men orker ikke helt å ta standpunkt til det ennå, må rydde opp i masse annet i livet mitt først. Turde heller ikke bruke metformin sammen med eurodiet (vet ikke om jeg kan det heller, glemte å spørre legen min), og det er i og for seg dumt. Metformin gjør meg småkvalm samt at jeg mister lysten på søtt. Og det i seg selv er jo ikke så dumt da.
Lykke til!