Vis enkelt innlegg
Gammel 19-08-06, 13:40   #41
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Debatt: Hvor farlig er strålingen?

Angående stråling;

http://www.nettavisen.no/innenriks/article714299.ece

Sitat:

Fakta el-overfølsomhet:

• Elektromagnetiske felt finnes over alt rundt oss og kommer fra elektriske apparater. Fra mobiltelefonen sendes det høyfrekvente el-magnetiske felt. Fra varmekablene sendes det ut lavfrekvente felt. Bare en trådløs basestasjon kan gjøre et rom til en elektromagnetisk bakerovn.

• Stadig flere sier de har erfart at plager de assosierer med elektromagnetiske felt (EMF) har en ødeleggende virking på deres helse.

• Det er ennå ikke klarlagt noen vitenskapelig sammenheng mellom el- magnetisme og fysisk smerte.

• El-overfølsomhet er en betegnelse på et kompleks av helseplager.

• Erfaring tyder på at EMF og miljøgifter kan forsterke hverandre, som for eksempel kvikksølv fra amalgamfyllinger.

• Typiske symptomer er svie i huden, kløe, hodepine, kvalme, svimmelhet, hjertebank, depresjon, dårlig hukommelse og kramper.

• Foreningen for el-overfølsomme (Felo) er en idealistisk forening, som på frivillig basis arbeider for å hjelpe medlemmer og andre med råd og veiledning.

• Verdens helseorganisasjon (WHO) har holdt stødig fokus på el-overfølsomhet. De krever nå seriøs behandling av saken i Norge. Temaet er allerede drøftet i NOU 1995:20; «Elektromagnetiske felt og helse» og Rapport 4/97: «El-overfølsomhet» fra Helsedirektoratet. Ingen konklusjon er fattet.

Sitat:

Norge langt bak
I Sverige er el-overfølsomhet definert som et handikap. I Danmark blir hus taksert lavere dersom det er er en mobilmast i nærheten.

Helsedirektoratet i Norge ser på plagene som høyst realistiske, men toer likevel sine hender.

- Det vanskelige er å påvise en direkte link mellom plagene deres og elektromagnetiske felt. Hittil har det ikke vært mulig å vitenskapelig påvise disse plagene. Sverige har kommet lenger enn oss, og jeg må innrømme at vi har kjørt oss litt fast i prosessen, sier seniorrådgiver ved Helse- og Sosialdirektoratet, Arne-Birger Knapskog

Når jeg går under store strømlinjer (husker selvfølgelig ikke hva det heter i farten..) så får jeg en dirrende følelse i kroppen.

Noen her inne som har problemer med stråling?

Lurer på hvor mange plager nordmenn går, som de ikke vet hvor kommer fra - men som egentlig kommer fra stråling..