Sv: Debatt: Hvor farlig er strålingen?
Angående stråling;
http://www.nettavisen.no/innenriks/article714299.ece
Sitat:
Fakta el-overfølsomhet:
• Elektromagnetiske felt finnes over alt rundt oss og kommer fra elektriske apparater. Fra mobiltelefonen sendes det høyfrekvente el-magnetiske felt. Fra varmekablene sendes det ut lavfrekvente felt. Bare en trådløs basestasjon kan gjøre et rom til en elektromagnetisk bakerovn.
• Stadig flere sier de har erfart at plager de assosierer med elektromagnetiske felt (EMF) har en ødeleggende virking på deres helse.
• Det er ennå ikke klarlagt noen vitenskapelig sammenheng mellom el- magnetisme og fysisk smerte.
• El-overfølsomhet er en betegnelse på et kompleks av helseplager.
• Erfaring tyder på at EMF og miljøgifter kan forsterke hverandre, som for eksempel kvikksølv fra amalgamfyllinger.
• Typiske symptomer er svie i huden, kløe, hodepine, kvalme, svimmelhet, hjertebank, depresjon, dårlig hukommelse og kramper.
• Foreningen for el-overfølsomme (Felo) er en idealistisk forening, som på frivillig basis arbeider for å hjelpe medlemmer og andre med råd og veiledning.
• Verdens helseorganisasjon (WHO) har holdt stødig fokus på el-overfølsomhet. De krever nå seriøs behandling av saken i Norge. Temaet er allerede drøftet i NOU 1995:20; «Elektromagnetiske felt og helse» og Rapport 4/97: «El-overfølsomhet» fra Helsedirektoratet. Ingen konklusjon er fattet.
Sitat:
Norge langt bak
I Sverige er el-overfølsomhet definert som et handikap. I Danmark blir hus taksert lavere dersom det er er en mobilmast i nærheten.
Helsedirektoratet i Norge ser på plagene som høyst realistiske, men toer likevel sine hender.
- Det vanskelige er å påvise en direkte link mellom plagene deres og elektromagnetiske felt. Hittil har det ikke vært mulig å vitenskapelig påvise disse plagene. Sverige har kommet lenger enn oss, og jeg må innrømme at vi har kjørt oss litt fast i prosessen, sier seniorrådgiver ved Helse- og Sosialdirektoratet, Arne-Birger Knapskog
Når jeg går under store strømlinjer (husker selvfølgelig ikke hva det heter i farten..) så får jeg en dirrende følelse i kroppen.
Noen her inne som har problemer med stråling?
Lurer på hvor mange plager nordmenn går, som de ikke vet hvor kommer fra - men som egentlig kommer fra stråling..