Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-04, 10:01   #12
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

dr. Agatstons tanker om fett

Noen sitater fra SB-boka: (som gjorde at jeg forsto mer av årsaken til anbefaling av magre produkter)

"De fettfattige diettenes sterke begrensning når det gjelder kjøtt var unødvendig - de siste undersøkelsene har vist at magert kjøtt ikke påvirker fettstoffene i blodet på en ugunstig måte. Til og med eggeplomme er bra for deg, stikk i strid med hva vi lenge har trodd. Eggegplomme er en naturlig E-vitaminkilde, og i forhold til kolesterol har egg enten en nøytral eller en gunstig virkning. Kylling, kalkun og fisk (særlig fet fisk som laks, tunfisk og makrell) ble anbefalt i min diett, sammen med nøtter, mager ost og yoghurt. Som regel er ikke fettfattige produkter særlig bra - fettet er nemlig ofte erstattet av karbohydrater som virker fetende. Men magre meieriprodukter som mager ost, lettmelk og yoghurt er unntak fra denne regelen - de er næringsrike og ikke fetende. Jeg tillot også rikelig med sunt enumettet og flerumettet fett, som blant annet fins i olivenolje, rapsolje og peanøttolje. Dette er eksempler på sunt fett som faktisk kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag."

og

"Som jeg skrev i kapitlet Sunne og Usunne Karbohydrater kan jeg bare anbefale to typer mager mat for folk som slanker seg - nemlig ost og Yoplait lettyoghurt. Grunnen er at de ikke bruker usunne karbohydrater til å erstatte fett."

Altså forklaringen på hvorfor lette melkeprodukter anbefales.

Og så leste jeg følgende om smør:

"Du kan spise en skive ristet grovbrød bakt av sammalt mel. Smør gjerne på noe som er sunt for hjertet - det fins etter hvert flere typer plantefett som ikke innholder det usunne og farlige transfettet som fantes i plantemargarin før i tiden".

Kanskje mer å velge mellom i USA, eller hva med i helsekosten her??? Svaret på anbefalingen av lettmargarin i hvert fall.

Åraken til at dr. Agatston ikke anbefaler mettet fett, er blant annet:

"Hovedproblemet som jeg ser med Atkins-dietten, er det høye inntaket av mettet fett. Nå er det godt dokumentert at måltider med mye mettet fett fører til en omgående reduksjon i funksjonen til arteriene, og det gjelder også for kransarteriene som fører blod til hjertet. Resultatet vil være at det indre belegget (endotelet) som kler arteriene, vil bli mer utsatt for sammentrekninger og dannelse av blodpropp. Under spesielt uheldige omstendigheter kan et måltid med mye mettet fett faktisk utløse et hjerteinfarkt. Vi vet også at blodet inneholder større mengder av spesielle partikler (remnanter) etter måltider med mye mettet fett. Disse partiklene bidrar til å bygge opp "puteliknende" klumper (kalt plaque) i blodårenes vegger. Ingenting av dette var kjent da dr. Atkins utviklet sin diett. Men i dag vet vi det. Slike uheldige effekter forekommer ikke når man spiser umettet fett.Det er grunnen til at vi så sterkt anbefaler å spise "sunt fett" i South Beach-dietten."

Et annet sitat som er veldig interessant:

"Vi var på jakt etter en diett som senker innholdet av triglyserider (som er nødvendig fett i blodet som er skadelig for hjertet når det blir for mye) og LDL-kolesterol (low density lipoprotein, også kalt usunt kolesterol) i blodet. Vi ønsket oss redusert LDL-kolesterol, både alene og sett i forhold til HDL-kolesterol (high density lipoprotein), også kalt sunt kolesterol.
Vi prøvde også å påvirke størrelsen på LDL-partiklene; størrelsen er noe som de fleste hjertespesialister dessverre har brydd seg lite med. Når LDL-partiklene er små, kan de lettere skvise seg inn under den tynne overflaten på innsiden av blodårene, slik at passasjen blir sadig mer innsnevret på grunn av såkalte plaque av fett som bygger seg opp over tid og som til slutt kan utløse et hjerteinfarkt eller et hjerneslag. Ve å spise riktig mat lærte vi at det faktisk er mulig å øke størrelsen på LDL-partiklene. Konsekevensen er at de ikke så lett får plass under den tynne overflaten på innsiden av blodårene, noe som betyr at arteriene heller ikke blir blokkert så lett, og an akutt og farlig tilstand som hjerteinfarkt kan dermed lettere unngås. De fleste leger er ikke oppmerksom på dette, og tester derfor ikke LDS-partiklenee størrelse. Fakturm er at de fleste sykehuslaboratorier heller ikke har det ustyret som trengs for å bestemme størrelsen på LDL-molekylene. Men om ikke altfor lenge blir dette en allment tilgjengelig metode, like vanlig som det er å måle kolesterolinnholdet i dag."

Puh, mye dette her, men jeg klarer ikke å gjengi korte og forståelige sammendrag av dette kompliserte stoffet.

Konklusjonen må for min del være:

- At det uansett er tåpelig å trekke fram det man eventuelt mener er dårlig i andre dietter, sånn som dr. Agatston trekker frem dr. Atkins. (Han skryter av Atkins' forsknig også, men...)

- At han begrunner hvorfor han mener det er riktig å bruke lett melkeprodukter og holde seg unna mettet fett. Opptil hver og en av oss å tro på han eller andre. Jeg er ikke glad i kjøtt...

Jeg vet ikke om dette er mer "sant" enn en eventuell Atkins "sannhet" da jeg ikke aner noe om Atkins og heller ingenting om seriøs forskning på dette området. Jeg velger SB fordi det passer meg. Som jeg har nevnt før har jeg aldri vært glad i fett, og sliter med å lære meg å spise mer av det. Jeg er også mer typen til å småspise, enn å klare å spise store måltider. (Til de som eventuelt er bekymret for meg, snille dere)

Håper noen har sett lyset, jeg for min del er veldig fornøyd med dietten, og synes jeg har spist ganske bra og sunt denne siste uken. Utfordringen for meg er å spise mer av grønnsakene i oppskriftene, mer fett og drikke mer vann. Men - jeg drikker altså mer vann enn noensinne, jeg spiser mer grønnsaker enn jeg har gjort før og jeg er på vei med fettet. Er fornøyd, og har gått ned 2 kilo på en uke og 1 cm rundt livet. Er kjempefornøy, faktisk! Og jeg har helt mistet lysten på karbohydrater! Fantastisk!
Og - jeg har kost meg med maten og synes jeg spiser bedre mat enn noen gang! FAbelaktig!

JEg skal bare gå to uker på FAse 1 som anbefalt, regner med å gå ned 4 kilo, og håper å gå ned noen flere cm. rundt livet - kanskje 5. Da er målet for disse to ukene nådd, og jeg vil begynne med karbo. igjen neste uke. IKKE brød, men frukt og vin !

Ha en strålende dag i regnet!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat