Tråd: Brus vs. vann
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-06, 00:46   #35
paprika
Medlem

paprika sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 47
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Brus vs. vann

Opprinnelig lagt inn av Hege_

Jeg jobber med nyre, dialyse, diabetes, og hypertensjonspasienter til daglig. Jeg ser vi snakker om to forskjellige ting, så da er misforståelsen oppklart. Syns 1500 liter var uhorvelig mye..

Skriver hva som står i min bok, så ser du at vi ikke snakker om det samme:

Urinen dannes i nefronene. Hvis BT er normalt vil omtrent 20 % av blodplasma presses (filtreres) ut av kapillærnøstet og over i nefronenes rørsystem. En spesiell hinne holder større elementer (proteiner/blodceller)tilbake i blodet. Væsken som presses inn i nefronenes rørsystem kalles forurin. Foruringen passerer gjennom nefronenes rørsystem mot samlerørene og nyrebekkenet. Underveis blir de stoffene kroppen ikke ønsker å kvitte seg med sugd tilbake i blodet. Det meste av vannet og alle næringsstoffene (sukker og aminosyrer) suges tilbake. Avfallsstoffenen suges ikke tilbake til blodet, men renner i konsentrert form til nyrebekkenet og kommer ut som urin. Det dannes ca. 180 liter forurin hver dag. I gjennomsnitt blir bare ca. 1,5 liter skilt ut som urin, resten trekkes tilbake i blodet. Vi sier at diuresen er på 1,5 liter i døgnet.

Ja, men likevel er det jo så mye væske som filtreres gjennom nyrene i løpet av et døgn.

Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat