Min sønn - nå 27 - viste klare tegn til melkeallergi da han var bare 1 mnd gammel og jeg hadde (av ymse grunner) gitt opp ammingen. Han fikk utslett. En kjempeflott barnelege anbefalte meg å amme igjen, og det gjorde jeg. Han fikk aldri flere tegn til melkeallergi.
Derimot har min mann laktose-intoleranse, og det gjør matlagningen her i huset litt komplisert av og til: En på Atkins, en uten melk, og yngstemann i huset (18) spiser stort sett hva som helst.
Fløtebakte poteter var vi veldig glade i før, men jeg kan ikke spise potetene, og han kan ikke spise fløten... Men en ting man lærer på Atkins er å finne andre løsninger. Til han bruker jeg et produkt som heter Menkomel, som fins veldig mange steder som ferdig krem på sprayflaske, men som man av og til finner som "fløte" og "matfløte". Den første kan piskes og er ypperlig til både kremkaker, waldorfsalat, Irish coffee og gratinerte poteter - for folk som ikke går på lavkarbo, da. Full av sukker.
Tjukkholmen har jeg ikke sett på, antok at det var standard diett med lite fett og masse karbo. Atkins er jo så "farlig", gitt.
|