Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-04, 16:31   #5
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Nype-og hibiscuste er deilig, likeså nype-og bringebær. Dette har jeg brukt hele tiden. Confecta har også en Earl Grey og en Ceylon-te som de sier er 98 % naturlig fri for koffein, hva nå det betyr. Men da jeg var ferdig med induksjonsfasen, begynte jeg å drikke litt kaffe og te med koffein. Blir stort sett ikke mer enn 1, maks 2 kopper per dag. Det var etter at jeg leste på Atkins UK-sidene at mange tåler koffein greit, og man må prøve seg fram. Det ser ut til at det går greit i mitt tilfelle.

Frokost er absolutt et problem, særlig siden jeg får veldig vondt i magen dersom jeg spiser mer enn ca 1/2 eggehvite. Men jeg har nå funnet en løsning som jeg lever godt med. (På vedvarende vekttap.)
På Co-op har de en brødblanding for dansk rugbrød som ifølge varefaktaene gir 32 g karber per 100 g. En skive på ca 25 g gir da 8 g. På hverdager funker en sånn skive med masse skinke og ost, eller makrell i tomat, eller smøreost. Eller en fiberrik med ditto. Eller en Ryvita eller Wasa fiber plus. Eller en halv skive fullkornbrød.
Alternativt en kylling/kalkunpølse. Jeg koker meg av og til et egg, men må da fjerne mye av eggehviten. Har jeg fri, lager jeg gjerne en omelett, av en eggplomme og 1/2 eggehvite og noe godt oppi. Og ost på toppen!
I helgene liker jeg å spise noen reker med sitron og majones til frokost/brunsj, med eller uten tillegg av noe av det andre.
Medbrakt salat til lunsj på jobben, med kylling, tunfisk eller skinke og ost.
Middag er lett. Regner med å få mange gode ideer her i oppskriftsforumet også.
På induksjon spiste jeg gjerne litt ost til mellommåltid, nå går det i en liten håndfull nøtter. Oliven er bra om man liker det. (Men best er de med litt vin til, da...)
Jeg tror man må tilpasse litt etter hvert som man ser hva som fungerer for en selv. Vitsen med å introdusere matvaretyper langsomt er jo å se om man har en intoleranse eller det er noe som trigger stopp i vekttapet. Så må man bare telle karber og holde oversikten, og gjøre justeringer etter hvert. Lykke til alle!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat